Jak wyłaniamy najlepszego analityka?

Konkurs na najlepszego analityka makroekonomicznego organizowany jest przez redakcje „Parkietu" i „Rzeczpospolitej" od 2007 r. Obecnie trwają edycje XIII i XIV, w których oceniamy celność prognoz dla polskiej gospodarki na lata 2020 i 2021.

Publikacja: 21.01.2020 21:00

Jak wyłaniamy najlepszego analityka?

Foto: Adobe Stock

Rywalizacja jest otwarta dla wszystkich, którzy chcą sprawdzić swoje umiejętności analityczne: zawodowych ekonomistów z instytucji finansowych i ośrodków badawczych, niezależnych ekspertów, pracowników naukowych, a także studentów. Uczestnicy konkursu (w najnowszej rundzie jest ich 32) pod koniec każdego kwartału nadsyłają prognozy na cztery kolejne kwartały dla ośmiu wskaźników makroekonomicznych i rynkowych (patrz tabela). Za każdą prognozę mogą otrzymać od zera do 1 pkt w zależności od tego, jak wypada ona na tle faktycznego odczytu danego wskaźnika oraz przewidywań innych uczestników. Podsumowując prognozy na dany kwartał, największą wagę przypisujemy tym formułowanym z rocznym wyprzedzeniem, najmniejszą zaś tym z poprzedzającego kwartału. W rankingu ogólnym największą wagę mają punkty za prognozy PKB i CPI. Wyniki konkursu na najlepszego analityka makroekonomicznego 2019 r. ogłosimy w marcu. W 2018 r. tytuł ten zdobył zespół prognozy-gospodarki.pl, który tworzą Tomasz Kośka, Karol Rybaczuk i Michał Zygmunt. Rok wcześniej triumfował dr Wojciech Zatoń z Uniwersytetu Łódzkiego.

„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!

Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

Czytaj za 19 zł kwartalnie!
Giełda
Czas wezwań i przejęć. Rok 2025 będzie ciekawy
Giełda
WIG20 znów pod kreską, ale poziom 2200 pkt. został obroniony
Giełda
Złoty bez wyraźnego trendu. Próby wykorzystania słabszego dolara
Giełda
Ranking wartości szefów spółek z warszawskiej giełdy
Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Giełda
Dywidendowe łowy na przełomie roku
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku