19 września br. wejdzie w życie większość przepisów ustawy z 5 lipca 2018 r. o zmianie ustawy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz niektórych innych ustaw (dalej nowelizacja). Nowelizacja wprowadza instrument, który może okazać się niezwykle istotny z punktu widzenia podmiotów publicznych rozważających wdrożenie projektu w formule PPP.
Certyfikacja planowanych projektów oraz test PPP
Od momentu wejścia w życie nowelizacji, podmiot publiczny będzie mógł zwrócić się do ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego z wnioskiem o wydanie opinii na temat zasadności realizacji przedsięwzięcia w formule PPP. Co istotne, do takiego wniosku podmiot publiczny zobligowany będzie dołączyć ocenę efektywności realizacji przedsięwzięcia w ramach PPP w porównaniu do efektywności jego realizacji w inny sposób (o czym szerzej w części 1 niniejszego cyklu).
Wydaje się, że proponowany przez ustawodawcę mechanizm należy ocenić pozytywnie, ministerialnej ocenie powinna bowiem podlegać w pełni zmaterializowana i ustrukturyzowana koncepcja projektu, nie zaś niesprecyzowany – oparty niejednokrotnie wyłącznie na oczekiwaniach podmiotu publicznego – pomysł na jej kształt. Nie ulega przy tym wątpliwości, ze przedmiotowe rozwiązanie może być katalizatorem procesu popularyzowania modelu PPP w Polsce - zwłaszcza w takich ośrodkach, gdzie świadomość na temat walorów współpracy publiczno-prywatnej jest mniejsza. W przypadku jednostek samorządu terytorialnego, które to dotychczas pozostają motorem napędowym polskiego rynku PPP, rozwiązanie to może mieć dodatkowe walory. Wielokrotnie okazuje się bowiem, że zarówno w oczach zarówno mieszkańców, jak i organów stanowiących, nic tak nie potwierdza słuszności realizacji inwestycji w modelach nieszablonowych (a takim aktualnie wciąż pozostaje PPP) jak ministerialna pieczęć.
Jednocześnie, certyfikacja projektów powinna przełożyć się na wzrost jakości planowanych projektów PPP, co z pewnością zwiększy szanse na ich powodzenie, a ich odpowiednie ustrukturyzowanie na tak wczesnym etapie z pewnością wywoła pożądany efekt także z punktu widzenia potencjalnych partnerów prywatnych (rzetelnie opracowana analiza przedrealizacyjna może przełożyć się na podniesienie jakości i skrócenie etapu negocjacyjnego procedury wyboru partnera prywatnego). Co ważne, tego typu opinia nie będzie ujawniana podmiotom trzecim do momentu zakończenia procedury wyboru partnera prywatnego, a w przypadku, gdy takie postępowanie nie zostanie wszczęte – nie będzie mogła zostać ujawniona wcześniej niż w terminie 2 lat od jej wydania.
Równolegle podkreślenia wymaga fakt, że od wejścia w życie nowelizacji każdorazowe planowanie inwestycji, w ramach której planowana kwota finansowania z budżetu państwa przekraczać będzie 300 000 tysięcy złotych, wymagać będzie wydania niewiążącej opinii ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego w przedmiocie sposobu realizacji inwestycji. Warto przy tym zwrócić uwagę na fakt, iż podlegać temu obowiązkowi nie będą między innymi inwestycje realizowane na podstawie ustawy o PPP lub ustawy z 21 października 2016 roku o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi (DzU z 2016 r., poz. 1920 ze zm., dalej: ustawa o umowie koncesji). Jednocześnie, z uwagi na niewiążący charakter opinii, ustawodawca nie przewiduje jakichkolwiek środków odwoławczych w tym zakresie.