- Podejmujemy w gminie uchwałę w sprawie określenia zasad udzielania dotacji spółkom wodnym. Jej podstawą prawną ma być m.in. art. 221 ust. 4 ustawy o finansach publicznych (m.in. objecie uchwałą kwestii kontroli dotacji) i art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy samorządowej. Czy będzie to właściwe rozwiązanie?
Odpowiadając cna pytanie, należy odnieść się do przepisów kilku aktów prawnych, tj.: ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz ustawy z 20 lipca 2017 r. Prawo wodne. Na uwagę zasługuje art. 18 ust. 2 pk15 ustawy o samorządzie gminnym. Postanowiono tam, że do wyłącznej właściwości rady gminy należy stanowienie w innych sprawach, zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy. Jednak ów przepis sam w sobie, nie może stanowić wystarczającej podstawy do podjęcia uchwały w sprawie dotacji dla spółek wodnych.
Czytaj także: Czy rada gminy może w uchwale ograniczyć prawa do dotacji spółkom wodnym
Co ważne, takiej podstawy nie może również stanowić przywołany w pytaniu art. 221 ust. 4 ustawy o finansach publicznych. Stanowi on, że tryb postępowania o udzielenie dotacji na inne zadania niż określone w ustawie z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, sposób jej rozliczania oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania określa, w drodze uchwały, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, mając na uwadze zapewnienie jawności postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenia. Z treści tej regulacji, może pozornie wynikać, że mogłaby ona stanowić delegację ustawową dla rady gminy do stanowienia w przedmiocie zasad udzielania dotacji dla spółek wodnych, w tym obejmując materię związaną z kontrolą wykonywania zadania. Norma ta jest bardzo ogólna i wydaje się być uniwersalna. Jednak, takie założenie jest prawnie wadliwe.
Należy bowiem podkreślić, że całościowo i w sposób kompleksowy kwestie związane z dotacjami dla spółek wodnych, ustawodawca uregulował w ustawie Prawo wodne. Na szczególną uwagę zasługuje art. 443 ust. 2-6. Z tych regulacji wynika, że spółki wodne mogą korzystać z pomocy finansowej z budżetów jednostek samorządu terytorialnego na bieżące utrzymanie wód i urządzeń wodnych oraz na finansowanie lub dofinansowanie inwestycji. Pomoc finansowa, o której mowa wyżej, polega na udzielaniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych z budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Dalej z ust. 3 wynika, że zasady udzielania dotacji celowej, tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób jej rozliczania określają organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego w drodze uchwały będącej aktem prawa miejscowego. Wreszcie, udzielenie dotacji celowej następuje na podstawie umowy zawartej przez jednostkę samorządu terytorialnego ze spółką wodną. W przypadku gdy dotacja celowa stanowi pomoc publiczną lub pomoc de minimis, jej udzielenie następuje z uwzględnieniem warunków dopuszczalności tej pomocy określonych w przepisach prawa Unii Europejskiej.