FDA dopuściła reklamę saszetek nikotynowych w Stanach Zjednoczonych

Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków zezwoliła na wprowadzenie na rynek z możliwością reklamowania 20 rodzajów saszetek nikotynowych. Zdaniem FDA wyrób stwarza mniejsze ryzyko dla zdrowia niż tradycyjne papierosy i bezdymne produkty tytoniowe.

Publikacja: 17.01.2025 21:03

FDA: „Saszetki przynoszą większe korzyści niż ryzyko”

FDA: „Saszetki przynoszą większe korzyści niż ryzyko”

Foto: Adobe Stock

dmp

To pierwsza tego typu decyzja Agencji, która dotychczas nie zezwalała na reklamę saszetek nikotynowych w przestrzeni publicznej. Wydana zgoda dotyczy dwudziestu produktów marki ZYN, a FDA (ang. Food and Drug Administration, Agencja ds. Żywności i Leków) zamierza „uważnie monitorować” korzystanie z produktów przez młodzież i przestrzeganie przez firmę ograniczeń dotyczących marketingu.

FDA: „Saszetki przynoszą większe korzyści niż ryzyko”

Saszetki nikotynowe to woreczki z włókien syntetycznych zawierające nikotynę, które umieszcza się między dziąsłem a wargą użytkownika.

FDA uznała, że konkretne produkty, które otrzymały zgodę na wprowadzenie na rynek, spełniają standard zdrowia publicznego, wymagany przez amerykańskie przepisy o zapobieganiu paleniu tytoniu z 2009 roku, a który uwzględnia ryzyka i korzyści produktów dla całej populacji. Agencja stwierdziła też, że ze względu na znacznie niższą zawartość szkodliwych substancji w saszetkach niż w papierosach i większości bezdymnych produktów tytoniowych, korzystanie z takich produktów wiąże się z mniejszym ryzykiem wystąpienia raka i innych poważnych problemów zdrowotnych. Podmiot wnioskujący o oficjalne zatwierdzenie obrotu saszetkami dostarczył przy tym badania, z których wynika, że znaczna część dorosłych, którzy palą papierosy lub korzystają z bezdymnych produktów tytoniowych, całkowicie przeszła na nowe saszetki nikotynowe.

Czytaj więcej

Po alkotubkach przyszedł czas na gumy-papierosy? Mogą zostać zakazane

- Żeby dopuścić nowe produkty ze zgodą na reklamowanie, FDA musi mieć wystarczające dowody na to, że produkty te wnoszą większe korzyści niż ryzyka w kontekście zdrowia populacji - powiedział Matthew Farrelly, dyrektor Biura Nauki w Centrum Produktów Tytoniowych FDA. - W tym przypadku dane pokazują, że te saszetki nikotynowe spełniają wspomniany wymóg, przynosząc korzyści dorosłym, którzy używają papierosów lub bezdymnych produktów tytoniowych i całkowicie przechodzą na te produkty – dodał.

Zgoda na reklamę, ale nie wśród młodzieży

Przed wydaniem decyzji FDA przeanalizowała też dane dotyczące korzystania z saszetek nikotynowych przez młodzież. Wynika z nich, że konsumpcja w tej grupie pozostaje na niskim poziomie mimo ogólnego wzrostu sprzedaży saszetek w ostatnich latach.

- Kluczowe jest, aby producent odpowiedzialnie reklamował te produkty, zapobiegając ich użyciu przez młodzież – powiedział Brian King, dyrektor Centrum Produktów Tytoniowych FDA.

Decyzja FDA z 16 stycznia br. umożliwia legalną reklamę dwudziestu produktów marki ZYN wśród osób w wieku co najmniej 21 lat w Stanach Zjednoczonych. Nie jest jednak równoznaczna z tym, że saszetki, których dotyczy wydana zgoda, są bezpieczne, ani że są „zatwierdzone przez FDA”. Agencja podkreśla, że żaden produkt tytoniowy nie jest bezpieczny, a młodzież nie powinna po nie w ogóle sięgać.

Czytaj więcej

Ekspresowy koniec sprzedaży mentolowych wkładów tytoniowych?

Aby zmniejszyć potencjalną ekspozycję młodych na reklamy, wydane zezwolenie nakłada surowe ograniczenia dotyczące marketingu w mediach cyfrowych, telewizji i radiu. Przewiduje też środki, które mają na celu dokładne kierowanie reklam do dorosłych w wieku co najmniej 21 lat i nakłada na producenta saszetek obowiązek monitorowania i analizowania danych na temat wieku odbiorców reklam. Producent saszetek zapowiedział wdrożenie dodatkowych rozwiązań, w tym rezygnację z reklamy masowej w radiu i telewizji oraz zatrudnianie przy kampaniach reklamowych promujących saszetki wyłącznie aktorów lub modeli w wieku co najmniej 35 lat lub wyglądających na taki wiek.

Decyzja wydana przez FDA może zostać zawieszona albo cofnięta, np. jeżeli Agencja stwierdzi, że reklama produktu wpływa na zauważalny wzrost odsetka młodzieży, która przeszła inicjację nikotynową.

Zdrowy styl życia
Przetworzone, czerwone mięso a ryzyko demencji. Nowe wyniki badań
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Zdrowy styl życia
Szklanka tego popularnego napoju może zmniejszyć ryzyko raka. Naukowcy potwierdzają
Zdrowy styl życia
Jak napoje słodzone wpływają na zdrowie? Najnowsze badanie potwierdza groźny trend
Zdrowy styl życia
Nie będzie ograniczeń w sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych?
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Zdrowy styl życia
Witamina D i wapń nie pomogą seniorom? Naukowcy proponują coś innego
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego