W tym roku Unia ogłosiła szczegóły dotyczące programu „Droga ku cyfrowej dekadzie”. Agenda ta wskazuje kluczowe cele, jakie UE zamierza osiągnąć do 2030 roku. Znalazło się w niej kilka kluczowych obszarów związanych z telekomunikacją. Jaka pana zdaniem będzie rola telekomów w realizacji cyfrowej dekady Europy?
Firmy telekomunikacyjne odgrywają w cyfryzacji wiodącą rolę. Powód jest bardzo prosty. W najbliższej dekadzie czeka nas szybki rozwój w obszarach digitalizacji, sztucznej inteligencji, aplikacji w chmurze. Ten pociąg wyruszył już lata temu. Będziemy więc potrzebować szybkiej łączności i łączy o dużej przepustowości. I tu jest dla nas główne zadanie, gdyż jednocześnie zapewniamy infrastrukturę i świadczymy usługi cyfrowe. Te dwie rzeczy muszą iść ze sobą w parze, inaczej nie będzie postępu w digitalizacji i nie zrealizujemy celów cyfrowej dekady Europy. Dlatego odgrywamy w tych procesach kluczową rolę.
Jaki jest potencjał wdrażania nowych technologii i rozwiązań cyfrowych w Polsce?
Naprawdę ogromny. Jako przykład mogę podać naszą firmę, T-Mobile Polska. Zmieniliśmy całkowicie nasz model obsługi klientów. Zaczęliśmy wdrażać wysoce profesjonalne rozwiązania w zakresie stron internetowych, aplikacji mobilnych i możliwości kontaktu z nami poprzez czat. W efekcie klienci oszczędzają czas i otrzymują usługę, gdziekolwiek i kiedykolwiek tylko chcą. Nie ma ograniczeń czasowych, nie ma godzin pracy od do. Z tych rozwiązań zaczyna korzystać coraz więcej klientów. A to tylko projekty wdrażane przez naszą firmę. Jeśli weźmiemy pod uwagę całą społeczność B2B, widzimy duży potencjał. To właśnie dlatego już wiele lat temu zdecydowaliśmy, że będziemy nie tylko pracować nad naszą własną cyfryzacją, ale przede wszystkim będziemy wspierać społeczność B2B, zwłaszcza małe i średnie przedsiębiorstwa, aby pomóc im we wdrażaniu rozwiązań cyfrowych dla ich klientów. Ten obszar daje wielkie możliwości rozwoju zarówno w Polsce, jak i Europie.
Wspomniał pan o sztucznej inteligencji. Obecnie to jeden z najgorętszych tematów. Czy T-Mobile jest gotowy na wdrożenie rozwiązań AI?