Liberalne zasady pozyskiwania klientów przez adwokatów i radców prawnych

Adwokaci i radcy prawni myślą o liberalizacji zasad dotyczących pośrednictwa.

Publikacja: 25.09.2014 10:29

Liberalne zasady pozyskiwania klientów przez adwokatów i radców prawnych

Foto: www.sxc.hu

Już wkrótce zasady pozyskiwania klientów zarówno przez adwokatów, jak i radców prawnych mogą być o wiele bardziej liberalne. W projekcie nowego kodeksu etyki, który samorząd radcowski ma przyjąć w listopadzie, znalazła się propozycja zniesienia pod pewnymi warunkami zakazu korzystania z płatnego pośrednictwa.

Adwokaci też planują dyskusję o zasadach pozyskiwania klientów.

Adwokaci podyskutują

– Coraz częściej w naszym środowisku słyszy się, że należałoby zliberalizować przepisy dotyczące pośrednictwa w pozyskiwaniu klientów – mówi Małgorzata Kożuch z Naczelnej Rady Adwokackiej. – Trudno w tej chwili przesądzić, dokąd ta dyskusja nas doprowadzi. Będziemy jednak rozmawiać o tej kwestii podczas listopadowego posiedzenia Naczelnej Rady Adwokackiej – dodaje mec. Kożuch.

Godność i obyczaje

W samorządzie radców prawnych jest już konkretna propozycja zmiany zasad etyki. Dziś korzystanie z płatnego pośrednictwa jest wprost zakazane. W nowym kodeksie planuje się zapis, że radca prawny będzie mógł korzystać z płatnego pośrednictwa. Taki pośrednik będzie musiał działać zgodnie z regułami, które obowiązują samych radców prawnych, a to oznacza, że pozyskiwanie klientów będzie musiało być zgodne z prawem, dobrymi obyczajami i poszanowaniem godności zawodu.

– Dzisiaj na rynku mamy do czynienia z wieloma patologiami – mówi Dariusz Sałajewski, prezes Krajowej Rady Radców Prawnych.

Przyznaje, że chociaż płatne pośrednictwo jest zakazane, zdarza się, że radcy prawni współpracują np. z kancelariami odszkodowawczymi, które pozyskują klientów.

- Taki radca zazwyczaj nie podpisuje umowy z klientem takiej kancelarii, tylko z nią samą. Nie ma także żadnej kontroli nad tym, w jaki sposób takie kancelarie pozyskują klientów. Mamy nadzieję, że dzięki zmianom sytuacja się znormalizuje. Radcy prawni będą mogli korzystać z płatnego pośrednictwa, ale tylko wtedy, gdy ten pośrednik będzie przestrzegał wskazanych przez nas zasad – podkreśla prezes Sałajewski.

Jak docierać do interesanta

Sposób pozyskiwania klientów określa m.in. § 23b kodeksu etyki adwokackiej. Zgodnie z ust. 5 tego paragrafu niedopuszczalne jest m.in. zlecanie osobom trzecim rozpowszechniania informacji o adwokacie.

Kodeks etyki radcy prawnego w art. 26 mówi z kolei, że „radca prawny niezależnie od form wykonywania zawodu może pozyskiwać klientów w sposób zgodny z prawem, dobrymi obyczajami i godnością zawodową, w szczególności nie naruszając zasad wskazanych w art. 25 niniejszego kodeksu (m.in. zakaz informowania sprzecznego z prawem i dobrymi obyczajami) ani też nie korzystając z odpłatnego pośrednictwa".

Już wkrótce zasady pozyskiwania klientów zarówno przez adwokatów, jak i radców prawnych mogą być o wiele bardziej liberalne. W projekcie nowego kodeksu etyki, który samorząd radcowski ma przyjąć w listopadzie, znalazła się propozycja zniesienia pod pewnymi warunkami zakazu korzystania z płatnego pośrednictwa.

Adwokaci też planują dyskusję o zasadach pozyskiwania klientów.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
Sądy i trybunały
Adam Bodnar ogłosił, co dalej z neosędziami. Reforma już w październiku?
Prawo dla Ciebie
Oświadczenia pacjentów to nie wiedza medyczna. Sąd o leczeniu boreliozy
Prawo drogowe
Trybunał zdecydował w sprawie dożywotniego zakazu prowadzenia aut
Zawody prawnicze
Ranking firm doradztwa podatkowego: Wróciły dobre czasy. Oto najsilniejsi
Prawo rodzinne
Zmuszony do ojcostwa chce pozwać klinikę in vitro. Pierwsza sprawa w Polsce