Już wkrótce zasady pozyskiwania klientów zarówno przez adwokatów, jak i radców prawnych mogą być o wiele bardziej liberalne. W projekcie nowego kodeksu etyki, który samorząd radcowski ma przyjąć w listopadzie, znalazła się propozycja zniesienia pod pewnymi warunkami zakazu korzystania z płatnego pośrednictwa.
Adwokaci też planują dyskusję o zasadach pozyskiwania klientów.
Adwokaci podyskutują
– Coraz częściej w naszym środowisku słyszy się, że należałoby zliberalizować przepisy dotyczące pośrednictwa w pozyskiwaniu klientów – mówi Małgorzata Kożuch z Naczelnej Rady Adwokackiej. – Trudno w tej chwili przesądzić, dokąd ta dyskusja nas doprowadzi. Będziemy jednak rozmawiać o tej kwestii podczas listopadowego posiedzenia Naczelnej Rady Adwokackiej – dodaje mec. Kożuch.
Godność i obyczaje
W samorządzie radców prawnych jest już konkretna propozycja zmiany zasad etyki. Dziś korzystanie z płatnego pośrednictwa jest wprost zakazane. W nowym kodeksie planuje się zapis, że radca prawny będzie mógł korzystać z płatnego pośrednictwa. Taki pośrednik będzie musiał działać zgodnie z regułami, które obowiązują samych radców prawnych, a to oznacza, że pozyskiwanie klientów będzie musiało być zgodne z prawem, dobrymi obyczajami i poszanowaniem godności zawodu.
– Dzisiaj na rynku mamy do czynienia z wieloma patologiami – mówi Dariusz Sałajewski, prezes Krajowej Rady Radców Prawnych.