Spirit AeroSystems wraca do Boeinga, ale Airbus przejmie dział cywilny

Wyjaśniła się sytuacja amerykańskiej firmy lotniczej. Boeing postanowił przejąć ją (ponownie, po wyodrębnieniu jej 20 lat wcześniej) za ok. 5 mld dolarów, a Airbus odkupi część cywilnej produkcji tej grupy, aby uratować swój program produkcji samolotów A350.

Publikacja: 29.04.2025 15:51

Spirit AeroSystems wraca do Boeinga, ale Airbus przejmie dział cywilny

Foto: Reuters

To bezprecedensowe skoordynowane działanie dwóch największych producentów samolotów na świecie zapobiegło upadkowi największej firmy produkującej kadłuby i elementy konstrukcji nośnej samolotów, która znalazła się w poważnych tarapatach na skutek kryzysu z produkcją B737 MAX - pisze Reuter.

Po 10 miesiącach negocjacji grupa z Tuluzy przejmie dział produkcji elementów do samolotów cywilnych. Transakcja za 439 mln dolarów (z możliwością korekty tej sumy, zapłaci ją Spirit za przejęcie nierentownej produkcji) i oficjalne przekazanie działalności nastąpi w III kwartale.

Podział na trzech uczestników

Najtrudniejszą sprawą w zawarciu porozumienia było ustalenie podziału przemysłowego amerykańskiej grupy, aby zadowoleni byli wszyscy: Boeing, Spirit i Airbus. Europejczycy staną się właścicielami zakładów w Kinston (Północna Karolina) i w Saint-Nazaire (Francja), produkujących elementy kadłuba A350 oraz fabryki w Belfaście (Irlandia Płn.), produkującej skrzydła z włókna węglowego do najmniejszych 220 i zakładu w Casablance (Maroko), wyspecjalizowanego w elementach do A321 i A220. Grupa z Tuluzy przejmie też producenta elementów skrzydeł do A320 i A350 w Prestwick (Szkocja), a Spirit sprzeda trzeciemu podmiotowi zakład w Subang (Malezja) - podaje dziennik „La Tribune”.

Analityk Robert Stallard z Vertical Research Partners stwierdził, że zawarta umowa była ostatnim ruchem w grze o Spirit, który został wyodrębniony z Boeinga w 2005 r., aby zaoszczędzić na kosztach i znaleźć nowych klientów w postaci Airbusa. Chloe Lemarie z banku Jefferies uznała z kolei, że suma, jaką Spirit zapłaci Airbusowi może nie pokryć zmniejszonych przepływów gotówki w tym roku, jakiej Airbus spodziewa się z prowadzenia tych zakładów. Mimo tego akcje kupującego zyskały ok. 3 proc., bo ogłoszona umowa usunęła niepewność dotyczącą funkcjonowania łańcucha dostaw. Problemy Spirita opóźniły dostawy A350 i prace nad wersją towarową tego samolotu - pisze Reuter.

Więcej A350 dla klientów

„Dzięki tej operacji Airbus zapewnia sobie stabilizację dostaw dla swych programów produkcji samolotów cywilnych” - stwierdził Airbus w komunikacie. Teraz priorytetem jest przyspieszenie produkcji sekcji 15 kadłubów A350, aby można było zwiększyć rytm dostaw tego modelu - z niecałych pięciu co miesiąc w 2024 r. do dwunastu w 2028 r. Jeszcze przed dopięciem transakcji Europejczycy wysłali do Kinston 30-40 pracowników, aby poprawili tam sytuację.

Umowa przewiduje ponadto uruchomienie przez Airbusa linii kredytowych na sumę 200 mln dolarów dla Spirit AeroSystems, aby mógł wspierać programy nowego właściciela.

To bezprecedensowe skoordynowane działanie dwóch największych producentów samolotów na świecie zapobiegło upadkowi największej firmy produkującej kadłuby i elementy konstrukcji nośnej samolotów, która znalazła się w poważnych tarapatach na skutek kryzysu z produkcją B737 MAX - pisze Reuter.

Po 10 miesiącach negocjacji grupa z Tuluzy przejmie dział produkcji elementów do samolotów cywilnych. Transakcja za 439 mln dolarów (z możliwością korekty tej sumy, zapłaci ją Spirit za przejęcie nierentownej produkcji) i oficjalne przekazanie działalności nastąpi w III kwartale.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
CPK przyspieszy wypłatę odszkodowań za wywłaszczenia
Transport
Dassault Aviation ma co robić. Rafale Marine dla Indii
Transport
Chiny chcą się porozumieć z USA. Cła Donalda Trumpa biją w ich linie lotnicze
Transport
Rosjanie przestali kupować nowe auta. Są za drogie, jakość szwankuje, a strach narasta
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Transport
Donald Trump zamierza złagodzić cła dla amerykańskich producentów samochodów