CPK przyspieszy wypłatę odszkodowań za wywłaszczenia

- Nie będzie można żądać wydania nieruchomości, zanim nie zaproponuje się właścicielowi zaliczki w wys. 85 proc. wartości odszkodowania – mówi Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK

Publikacja: 29.04.2025 16:23

CPK przyspieszy wypłatę odszkodowań za wywłaszczenia

Foto: Foster + Partners

Spółka CPK zapowiada usprawnienie i przyspieszenie w wypłacaniu odszkodowań za grunty przejęte pod budowę lotniska. Umożliwi to nowelizacja ustawy o CPK, nad którą już pracuje rząd. Jeżeli nowe przepisy wejdą w życie, właściciele zyskają gwarancję otrzymania co najmniej części odszkodowania jeszcze przed opuszczeniem swojej nieruchomości, w formie zaliczki w wysokości 85 proc.

Projektowana zmiana przepisów ma zarazem usprawnić proces inwestycyjny. Spółka będzie mogła rozpocząć wcześniej niż dotąd przygotowania do prac budowlanych, przede wszystkim w zakresie uzgodnień administracyjnych m.in. uzyskania niezbędnych dokumentów, w tym pozwolenia na budowę. 

Czytaj więcej

CPK ogłosi w tym roku przetargi warte 30 mld zł

Obecnie prawa osób poddanych procedurze wywłaszczeń pod cel publiczny są mocno ograniczone. Przykładowo może się okazać, że właściciel wywłaszczanej nieruchomości straci ją, a na odszkodowanie będzie musiał długo czekać. – Zaproponowaliśmy rozwiązanie, w którym nie będzie można żądać wydania nieruchomości, zanim nie zaproponuje się właścicielowi zaliczki w wys. 85 proc. wartości odszkodowania. Nakładamy także na wojewodę termin oszacowania jego wartości: 60 dni od wydania rygoru natychmiastowej wykonalności – powiedział „Rzeczpospolitej” Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Komu mało, pójdzie do sądu

Projekt zmieniając zasady nabycia prawa do zaliczki na poczet odszkodowania, przyspiesza możliwy termin jej wypłaty. Natomiast jeżeli właściciele nieruchomości nie zgodzą się z zaproponowaną wyceną, będą mogli otrzymać 85 proc. wartości ustalonej przez wojewodę, nie tracąc jednocześnie prawa do odwołania się od decyzji ustalającej wysokość odszkodowania.  Zdaniem pełnomocnika rządu, to rozwiązanie skierowane w stronę oczekiwań właścicieli. - Nikt nie zostanie wywłaszczony z nieruchomości, dopóki nie dostanie tych 85 proc. wartości nieruchomości wynikającej z oszacowania wojewody – zapowiada Lasek.

Od wydanej w styczniu przez wojewodę decyzji lokalizacyjnej dla lotniska CPK (obejmuje tereny w trzech gminach: Baranów, Teresin i Wiskitki) miało napłynąć blisko 30 odwołań. Na razie trudno określić czy i na ile może to opóźnić realizację przedsięwzięcia. - Wydaje mi się, że tych odwołań nie było tak wiele, by mocno zaburzyły nasz harmonogram – uważa Lasek. Ten przedstawiony w ubiegłym roku zakłada pierwsze prace budowlane w roku 2026, a rozpoczęcie wykonywania lotów z nowego lotniska jesienią 2032 r. – Nasz harmonogram był przygotowany na odwołania od decyzji lokalizacyjnych. Założeniem było prawdopodobieństwo sukcesu na poziomie 75 proc., podczas gdy u naszych poprzedników było to znacznie mniej – twierdzi Lasek.

Ma o tym świadczyć realizacja programu dobrowolnych nabyć: poprzednie kierownictwo CPK przestało go realizować w kwietniu 2023 r., podczas gdy obecne wznowiło go w lipcu ub. roku i w zasadzie do dziś finalizuje ostatnie złożone wnioski. - Jeszcze w ubiegłym tygodniu podpisywałem kolejne dokumenty poświadczające nabycie kilkunastu czy kilkudziesięciu hektarów – dodaje Lasek.

Czytaj więcej

Nowe miliardy na CPK. Co za nie powstanie?

Będą wywłaszczać grunt pod tory do CPK

Obecnie CPK zaczyna realizacje programu dobrowolnych nabyć gruntów pod budowę linii kolejowej Warszawa – Łódź. Jednak w tym przypadku będzie on realizowany inaczej: obejmie bowiem tylko zabudowane nieruchomości, natomiast pozostałe – wyznaczone pod budowę torów wąskie paski rolne czy nieużytki – będą wywłaszczane.

Przed dwoma tygodniami spółka CPK ogłosiła program przetargów, zakładający ogłoszenie w 2025 r. postępowań o wartości 30 mld zł. Największe z nich dotyczą m.in. budowy dróg łączących lotnisko CPK z siecią dróg publicznych, robót budowlanych dla nowej linii kolejowej Warszawa – Łódź, usług generalnego inżyniera dla lotniska czy przeprowadzenia dialogu konkurencyjnego dla budowy terminala.

W ubiegłym tygodniu realizację projektu CPK kolejny raz skrytykował prezydent Andrzej Duda, zarzucając rządowi opóźnienia i zmniejszenie zakresu inwestycji. – Myślę, że pan prezydent Duda jest wprowadzany w błąd albo przez swoich doradców, albo osoby, które z nim współpracują. Ta inwestycja w formie lansowanej wcześniej przez PiS nie miała szans powodzenia: nie można było zbudować portu lotniczego i linii kolejowej do 2028 r. – komentuje pełnomocnik rządu ds. CPK. Jak twierdzi, spółka działa zgodnie z harmonogramem oraz w porozumieniu z branżą budowlaną i projektową. - To pokazuje, że projekt jest realizowany rozsądnie – przekonuje Lasek.

Spółka CPK zapowiada usprawnienie i przyspieszenie w wypłacaniu odszkodowań za grunty przejęte pod budowę lotniska. Umożliwi to nowelizacja ustawy o CPK, nad którą już pracuje rząd. Jeżeli nowe przepisy wejdą w życie, właściciele zyskają gwarancję otrzymania co najmniej części odszkodowania jeszcze przed opuszczeniem swojej nieruchomości, w formie zaliczki w wysokości 85 proc.

Projektowana zmiana przepisów ma zarazem usprawnić proces inwestycyjny. Spółka będzie mogła rozpocząć wcześniej niż dotąd przygotowania do prac budowlanych, przede wszystkim w zakresie uzgodnień administracyjnych m.in. uzyskania niezbędnych dokumentów, w tym pozwolenia na budowę. 

Pozostało jeszcze 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Dassault Aviation ma co robić. Rafale Marine dla Indii
Transport
Spirit AeroSystems wraca do Boeinga, ale Airbus przejmie dział cywilny
Transport
Chiny chcą się porozumieć z USA. Cła Donalda Trumpa biją w ich linie lotnicze
Transport
Rosjanie przestali kupować nowe auta. Są za drogie, jakość szwankuje, a strach narasta
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Transport
Donald Trump zamierza złagodzić cła dla amerykańskich producentów samochodów