Będzie rozbudowa Lotniska Chopina. PPL sam za nią zapłaci

W grudniu 2024 r. zostaną przedstawione szczegóły rozbudowy lotniska Chopina. - Wtedy poinformujemy o przyjętej koncepcji, harmonogramie i kosztach - powiedział PAP Maciej Lasek, wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Publikacja: 18.11.2024 13:26

Lotnisko Chopina w Warszawie

Lotnisko Chopina w Warszawie

Foto: AdobeStock

Na pytanie o konkrety, Maciej Lasek powiedział: - Poinformujemy, jaka jest przyjęta koncepcja, harmonogram i koszty. Podkreślił również, że celem tej inwestycji będzie rozbudowa lotniska Chopina tak, by do 2030 r. mogło ono obsłużyć nawet 28-30 mln pasażerów rocznie i zaabsorbować rosnący ruch lotniczy. Kolejny krok to przeniesienie ruchu na mające powstać w ramach CPK lotnisko centralne w Baranowie.

Będzie co przenosić z Chopina do CPK

Ruch rośnie i już w tym roku warszawski port ma obsłużyć ok. 21 mln pasażerów.

Z nieoficjalnych informacji wynika, że PPL w ostatnim tygodniu przedstawił kierownictwu Ministerstwa Infrastruktury kilka wariantów rozbudowy portu. Stałym elementem w tych wariantach jest zwiększenie liczby operacji, a co za tym idzie także miejsc postojowych dla samolotów, tak na płycie, jak i przy terminalu. 

Wcześniej Andrzej Ilków, prezes Polskich Portów Lotniczych (PPL), zapowiadał, że po zakończeniu sezonu letniego 2024 r. (czyli od listopada 2024) rozpocznie się montaż samoobsługowych bramek, przy wyjściach do samolotu oraz uruchomienie stanowisk do samodzielnego nadawania bagażu rejestrowanego. W planach jest także zakup skanerów 3D, które przyspieszą proces kontroli bezpieczeństwa.

W 2032 r. ma zostać uruchomione lotnisko Centralne w Baranowie

Pełnomocnik ds. CPK zaznaczył, że koszt rozbudowy lotniska w Warszawie poniesie sam inwestor, czyli  PPL. Z wcześniejszych informacji wynika, że może to być kwota ok 2 mld zł. Maciej Lasek wyjaśnił, że inwestycja planowana jest w taki sposób, by nie pochłaniała tych środków, których później nie będzie można zamortyzować. - Nie chodzi o to, żeby był tam niski standard obsługi pasażerów, ale nie musimy planować tego standardu na najbliższe kilkanaście lat, bo w 2032 r. będzie oddane nowe lotnisko w Baranowie - dodał minister.

Lotnisko Chopina to największy port lotniczy w Polsce. W 2023 r. port obsłużył 18,5 mln podróżnych. W miesiącach letnich 2024 r. ich liczba przekraczała 2 mln miesięcznie. A wiadomo, że wkrótce pojawią się tam nowi przewoźnicy, w tym linie arabskie – Etihad i Air Arabia.

W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane między Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany wyjściowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w dalszej przyszłości mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt tej inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.

Na pytanie o konkrety, Maciej Lasek powiedział: - Poinformujemy, jaka jest przyjęta koncepcja, harmonogram i koszty. Podkreślił również, że celem tej inwestycji będzie rozbudowa lotniska Chopina tak, by do 2030 r. mogło ono obsłużyć nawet 28-30 mln pasażerów rocznie i zaabsorbować rosnący ruch lotniczy. Kolejny krok to przeniesienie ruchu na mające powstać w ramach CPK lotnisko centralne w Baranowie.

Będzie co przenosić z Chopina do CPK

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Jedwabny Szlak w Ameryce Południowej. Chiński megaport w Peru
Transport
Lufthansa dopięła swego, ma mniejszość we włoskim przewoźniku
Transport
Wielki sukces cypryjskiego lotniska. Tajemnica popytu na loty do Larnaki
Transport
LOT ma nowy zarząd. Na stanowisku prezesa bez zmian
Materiał Promocyjny
Europejczycy chcą ochrony klimatu, ale mają obawy o koszty
Transport
Rosyjskie koleje porzucają składy w polu. Sytuacja jest dramatyczna