Pracownicy PKP Cargo stracą kolejne przywileje?

Dotychczas załoga kolejowej spółki miała prawo do posiadania jednego swojego przedstawiciela w zarządzie i trzech w radzie nadzorczej. Teraz proponuje się, aby mogła powoływać tylko jednego członka rady nadzorczej.

Publikacja: 09.09.2024 15:29

Pracownicy PKP Cargo stracą kolejne przywileje?

Foto: materiały prasowe

Zarząd PKP Cargo zwołał na 7 października nadzwyczajne walne zgromadzenie. W porządku obrad są m.in. punkty dotyczące zmian w statucie, a wśród nich powoływania i odwoływania członków władz kolejowej firmy. Proponuje się, aby w zarządzie zasiadało maksymalnie sześć osób, a nie jak dotychczas pięć. W uzasadnieniu do projektu uchwały napisano, że konieczne jest wzmocnienie kompetencji tego organu ze względu na skalę wyzwań stojących przed przewoźnikiem, a także mając na uwadze wielkość samej spółki i grupy kapitałowej. Dzięki temu zarząd ma też działać sprawniej i w sposób bardziej profesjonalny niż dotychczas.

Czytaj więcej

PKP Cargo składa zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez Jacka Sasina

Następna propozycja do przegłosowania na walnym zgromadzaniu dotyczy tego, aby w zarządzie nie zasiadał już żaden przedstawiciel pracowników (dotychczas załoga mogła powoływać jednego swojego przedstawiciela). Obecne szefostwo PKP Cargo ocenia, „że taka zmiana w tym trudnym dla spółki okresie wzmocni kompetencje zarządu oraz docelowo ułatwi przeprowadzenie spółki przez trudy najbliższych lat”.

Nastąpią duże zmiany w radzie nadzorczej PKP Cargo

Statut w nowym brzmieniu ma ograniczyć skład rady nadzorczej. Dziś organ ten liczy od 11 do 13 członków. W projekcie uchwały zaproponowano, aby to było od siedmiu do dziewięciu osób. Ponadto liczba przedstawicieli pracowników ma zmaleć z trzech do jednego.

Czytaj więcej

Związkowcy zablokowali tory w Katowicach. Protest przeciw zwolnieniom w PKP Cargo

„W ocenie zarządu po wielu latach funkcjonowania spółki, jako spółki publicznej udział pracowników w radzie nadzorczej, jako cenny należy pozostawić, jednakże w zmniejszonym rozmiarze – do jednego przedstawiciela. Spółka, jako spółka publiczna podlega najwyższym rygorom informacyjnym i przejrzystości, stąd udział przedstawicieli pracowników w radzie nadzorczej w liczbie trzech wydaje się nieproporcjonalnie duży i nadmierny” – stwierdzono w uzasadnieniu.

Porządek obrad najbliższego walnego zgromadzenia przewiduje też zmiany w obecnym składzie w radzie nadzorczej PKP Cargo. Kto może być odwołany, a kto powołany do tego gremium – nie podano.

Dziś zarząd PKP Cargo składa się z trzech osób

Dziś rada nadzorcza PKP Cargo składa się z 11 osób. Z jej składu trzech członków powołano jednak do czasowego pełnienia różnych funkcji w zarządzie firmy. Marcin Wojewódka jest p.o. prezesa, Monika Starecka, p.o. członka zarządu ds. finansowych, a Paweł Miłek, p.o. członek zarządu ds. handlowych. Wśród pozostałych ośmiu przedstawicieli rady Władysław Szczepkowski jest jej przewodniczącym, a Tomasz Pietrek, Jarosław Ślepaczuk i Henryk Grymel – przedstawicielami pracowników.

Jeszcze kilka dni temu zarząd PKP Cargo liczył cztery osoby, gdyż w tym gremium zasiadał Zenon Kozendra, będący w nim przedstawicielem pracowników. Rada jednak odwołała go na wniosek części związków zawodowych. Pod wnioskiem podpisało się ponad 3,1 tys. pracowników. W ich ocenie Kozendra wykazał się wieloletnią biernością w zakresie odpowiedniego zarządzania firmą i brakiem podejmowania jakichkolwiek działań w zakresie wdrażania programów naprawczych zgłaszanych przez związki zawodowe do zarządu.

Zarząd PKP Cargo zwołał na 7 października nadzwyczajne walne zgromadzenie. W porządku obrad są m.in. punkty dotyczące zmian w statucie, a wśród nich powoływania i odwoływania członków władz kolejowej firmy. Proponuje się, aby w zarządzie zasiadało maksymalnie sześć osób, a nie jak dotychczas pięć. W uzasadnieniu do projektu uchwały napisano, że konieczne jest wzmocnienie kompetencji tego organu ze względu na skalę wyzwań stojących przed przewoźnikiem, a także mając na uwadze wielkość samej spółki i grupy kapitałowej. Dzięki temu zarząd ma też działać sprawniej i w sposób bardziej profesjonalny niż dotychczas.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Odbudowa dróg i torów po powodziach pochłonie miliardy
Transport
Ruszyły inwestycje na lotniskach. Porty regionalne mają odżyć
Transport
Powódź w Austrii. Zamknięte drogi, wstrzymany transport
Transport
Boeing chce negocjować ze związkami. Ale tłumaczy, że nie ma pieniędzy
Transport
Holendrzy wprowadzają zakaz reklam podróży lotniczych i rejsów morskich