Airbus tnie koszty i zamraża etaty. Nowy program „LEAD” ma poprawić rentowność

Nowy program „LEAD” Airbusa przewiduje cięcie kosztów i zamrożenie etatów, aby poprawić rentowność firmy w tym roku i w latach następnych. Wcześniej Airbus musiał obniżyć plany produkcji samolotów.

Publikacja: 14.07.2024 14:06

Airbus tnie koszty i zamraża etaty. Nowy program „LEAD” ma poprawić rentowność

Foto: Bloomberg

Niektóre miejsca pracy mogą zniknąć, ogólny poziom zatrudnienia zostanie ograniczony, ale firma nie przewiduje typowego planu socjalnego stosowanego przy zwolnienia grupowych — poinformował Christian Scherer, szef działu samolotów cywilnych w notatce służbowej dla pracowników. Koszty Airbusa zostaną ocenione bez żadnego tabu, ale nie będzie zmiany strategii — dodał w relacji Reutera.

Czytaj więcej

Airbus zbuduje satelity dla Bundeswehry. Wartość kontraktu to 2,1 mld euro

Załogę poinformowano, że głównym celem programu „LEAD” jest uratowanie bieżącego roku pod względem dostaw i kosztów, które zboczyły z ustalonej trajektorii. Program ma także wykorzystać większy popyt na samoloty i zwiększyć skuteczność działań w dłuższym terminie.

Scherer przewiduje, że trwający w Boeingu kryzys zmusi go do radykalnej zmiany na lepsze. Odnotował też stały wzrost znaczenia Chin jako konkurenta korzystającego z dużego wsparcia państwowego i wagi dużego rynku wewnętrznego tego kraju. Niemiec, który w styczniu przeszedł ze stanowiska szefa działu sprzedaży na prezesa działu samolotów cywilnych obarczył winą kilku kluczowych dostawców Airbusa za niedawne problemy w produkcji, ale przyznał też, że zasadnicza działalność produkcyjna firmy z Tuluzy też zawiniła.

Pracownik biura prasowego nie chciał komentować wewnętrznych informacji firmy, ale potwierdził istnienie planu mającego poprawić skuteczność działań. — W związku z ciągłą presją w łańcuchu dostaw, a także z generalnie złożoną sytuacją gospodarczą nie ma potrzeby koncentrowania naszych działań na sprawach zasadniczych — stwierdził.

Zamrożenie zatrudnienia wraz z planowanym zwiększeniem produkcji wskazuje, że dojdzie do kompresji etatów pracowników umysłowych i do rezygnacji z mniej istotnych projektów — powiedzieli informatorzy. Dodatkowo Airbus ma problem z absencją w swych zakładach, bo całemu sektorowi trudno zachować stan osobowy po pandemii.

W czerwcu Airbus zmniejszył prognozę tegorocznych dostaw i zwolnił tempo przyspieszania rytmu produkcji z powodu braku dostatecznej liczby silników, wyposażenia kabiny i niektórych elementów konstrukcji nośnej.

Niektóre miejsca pracy mogą zniknąć, ogólny poziom zatrudnienia zostanie ograniczony, ale firma nie przewiduje typowego planu socjalnego stosowanego przy zwolnienia grupowych — poinformował Christian Scherer, szef działu samolotów cywilnych w notatce służbowej dla pracowników. Koszty Airbusa zostaną ocenione bez żadnego tabu, ale nie będzie zmiany strategii — dodał w relacji Reutera.

Załogę poinformowano, że głównym celem programu „LEAD” jest uratowanie bieżącego roku pod względem dostaw i kosztów, które zboczyły z ustalonej trajektorii. Program ma także wykorzystać większy popyt na samoloty i zwiększyć skuteczność działań w dłuższym terminie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Wizerunkowy problem Airbusa. Przez ogień w silniku Rolls-Royce'a
Transport
Piotr Wyborski, PKP PLK: Do 17 mld zł rocznie będzie wydawać kolej na inwestycje w infrastrukturę
Transport
LOT w trójce zainteresowanych przejęciem czeskich linii lotniczych Smartwings
Transport
ICAO: Podróże samolotem bezpieczniejsze, choć nadal dochodzi do tragedii
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Transport
PKP Cargo składa zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez Jacka Sasina
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki