Największy Boeing 777-9 walczy w powietrzu o certyfikację

Boeing zaczął loty samolotem B777-9 w ramach starania o certyfikację tego typu samolotu. Dostawy 44 maszyn w czerwcu były mniejsze o 27 proc. niż rok temu, ale był to najlepszy miesiąc dla koncernu w tym roku.

Publikacja: 14.07.2024 11:37

Boeing 777-9

Boeing 777-9

Foto: Flickr / Christopher Ebdon

Lotniczy serwis informacyjny The Air Current podał o rozpoczęciu przez Boeinga lotów na certyfikację największego dwusilnikowego samolotu pasażerskiego B777-9 z przedstawicielami urzędu lotnictwa FAA na pokładzie. Loty oznaczają uruchomienie odraczanej od dawna procedury zatwierdzania tego typu samolotu do eksploatacji. Udział w nich specjalistów z FAA oznacza, że rozwiązania konstrukcyjne są dostatecznie opracowane i nadają się do ich oceny, czy spełniają normy wymagane przepisami.

Czytaj więcej

Seria kłopotów Boeinga nie ma końca. Teraz maski tlenowe do sprawdzenia

Boeing pracował na tym samolotem od 2013 r., w programie dochodziło do częstych opóźnień. Prezydent linii Emirates, największego klienta na ten samolot, stwierdził w maju, że nie spodziewa się certyfikacji tego samolotu wcześniej niż w I kwartale 2025 r.

Dobry czerwiec dla Boeinga w dostawach i zamówieniach

W czerwcu Boeing wydał klientom 44 samoloty: 34 B737 MAX, jeden B737 w ramach programu samolotu wojskowego P-8, pięć B777 w wersji towarowej, trzy B787 Dreamliner i jeden B767, który będzie przerobiony na samolot-cysternę KC-46. Był to najlepszy miesiąc w tym roku, choć było to o 27 proc. mniej niż rok temu, pierwsze 2 maszyny B777-F odebrała też Air China. Po 6 miesiącach koncern dostarczył 175 maszyn, w tym 135 MAX-ów i 22 dreamlinery.

Czytaj więcej

Boeing zgubił koło po starcie. Kolejny taki wypadek

W czerwcu Bpoeing otrzymał zamówienia na 11 B777-F; był to trzeci najlepszy miesiąc dotyczący tego typu samolotów. Łączne zamówienia brutto w I półroczu dotyczyły 156 maszyn, ale klienci zrezygnowali z kupna 41 sztuk, co dało netto 115 sztuk i portfel 6156 samolotów wszystkich typów działu lotnictwa cywilnego BCA.

W ostatnich tygodniach Boeing uprzedził niektórych klientów, że w dostawach B737 MAX przewidzianych w 2025 i 2026 r. może dojść do opóźnień o 3-6 miesięcy w związku z mniejszym rytmem ich produkcji narzuconym przez organ nadzoru FAA.

Lotniczy serwis informacyjny The Air Current podał o rozpoczęciu przez Boeinga lotów na certyfikację największego dwusilnikowego samolotu pasażerskiego B777-9 z przedstawicielami urzędu lotnictwa FAA na pokładzie. Loty oznaczają uruchomienie odraczanej od dawna procedury zatwierdzania tego typu samolotu do eksploatacji. Udział w nich specjalistów z FAA oznacza, że rozwiązania konstrukcyjne są dostatecznie opracowane i nadają się do ich oceny, czy spełniają normy wymagane przepisami.

Boeing pracował na tym samolotem od 2013 r., w programie dochodziło do częstych opóźnień. Prezydent linii Emirates, największego klienta na ten samolot, stwierdził w maju, że nie spodziewa się certyfikacji tego samolotu wcześniej niż w I kwartale 2025 r.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Wizerunkowy problem Airbusa. Przez ogień w silniku Rolls-Royce'a
Transport
Piotr Wyborski, PKP PLK: Do 17 mld zł rocznie będzie wydawać kolej na inwestycje w infrastrukturę
Transport
LOT w trójce zainteresowanych przejęciem czeskich linii lotniczych Smartwings
Transport
ICAO: Podróże samolotem bezpieczniejsze, choć nadal dochodzi do tragedii
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Transport
PKP Cargo składa zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez Jacka Sasina
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki