Sąsiedzi lotniska Heathrow protestują. Niektórzy kilkadziesiąt razy dziennie

Londyńskie lotnisko Heathrow jest największe w Europie. Jego sąsiedztwo jest uciążliwe, hałas przytłacza, więc okoliczni mieszkańcy protestują.

Publikacja: 12.06.2024 14:59

Sąsiedzi lotniska Heathrow protestują

Sąsiedzi lotniska Heathrow protestują

Foto: REUTERS/Matthew Childs/File Photo

Tak jest przy większości portów lotniczych – w Polsce protestują warszawiacy, poznaniacy i krakowiacy. Chociaż niektórzy z nich kupowali, bądź budowali dom w czasach, kiedy te lotniska od lat już funkcjonowały.

71 tysięcy skarg sąsiadów Heathrow

W przypadku Heathrow w 2023 roku zarejestrowano aż 71 tysięcy skarg na lotniskowy hałas. Liczba miesięcznych skarg wahała się od 4 tys. do 9 tys. –podał Business Insider. Te różnice są zrozumiałe: latem i w czasie Bożego Narodzenia oraz innych świąt, ruch lotniczy jest najbardziej intensywny. A Airbusy i Boeingi najnowszej generacji są o połowę cichsze od maszyn produkowanych jeszcze 10 lat temu.

Czytaj więcej

Heathrow: ekolodzy wiwatują, rząd rozważa, prezes optymistą

Natomiast liczba zeszłorocznych skarg byłaby alarmem dla lotniska i regulatorów ruchu lotniczego, gdyby nie to, że 60 tysięcy z tych narzekań pochodziło od... dziesięciu osób. A pięć kolejnych złożyło oficjalne skargi po prawie 1500 razy.

Skargi dotyczyły przede wszystkim hałasu generowanego przez silniki lotnicze oraz przez maszyny zbyt nisko latające nad ziemią.

Rekordzista: dwie skargi na godzinę

Sytuacja ze skargami nie ulega poprawie, mimo że maszyny latające na Heathrow są coraz cichsze, a zarząd lotniska karze przewoźników generujących wyższy poziom hałasu.

W I kwartale 2024 r. statystyki są bardzo podobne do zeszłorocznych. Jak sprawdził zarząd lotniska 10 osób w ciągu trzech pierwszych miesięcy tego roku zaprotestowało 15,062 tys. razy. Jedna z nich 6 tysięcy razy, czyli 2 razy na godzinę.

Czytaj więcej

Przeciwnicy rozbudowy Heathrow idą do sądu

Brytyjski regulator ruchu lotniczego, Civil Aviation Authority, który zbiera te statystyki, bardzo przestrzega, aby Heathrow nie ustawało w wysiłkach zmniejszenia uciążliwości swojego sąsiedztwa. To dlatego podzielono operacje: przez połowę czasu operacji jeden pas wykorzystywany jest do startów, a drugi do lądowań, co pozwala na zmniejszenie hałasu. W połowie dnia następuje zmiana.

To protesty okolicznych mieszkańców wspieranych przez agencje ochrony środowiska spowodowały zarzucenie planów rozbudowy lotniska i powstania trzeciego pasa.

Transport
Rosjanie znają powód katastrofy azerskiego samolotu. To wulgarny język pilotów
Transport
Maciej Lasek: Nie ma odwrotu od CPK i szybkich kolei
Transport
Hiszpańskie media: Polacy wycofali się z walki o producenta superpociągów Talgo
Transport
Cła Donalda Trumpa uderzą po kieszeniach amerykańskich kierowców
Transport
Jak wygląda rosyjska flota cieni? Ukraina publikuje nową listę
Materiał Promocyjny
Raportowanie zrównoważonego rozwoju - CSRD/ESRS w praktyce