Przedostatniego dnia przewodu sądowego para oskarżycieli publicznych oświadczyła w ponad 5-godzinnym wystąpieniu, że nie jest w stanie domagać się skazania Airbusa i Air France za nieumyślne spowodowanie śmierci 228 osób, bo nie potrafiła ustalić bezpośredniego związku z tą katastrofą uchybień czy zaniedbań ze strony obu firm. Wina tym firm „wydaje się nam niemożliwa do wykazania. Wiemy, że takie stanowisko nie zostanie najprawdopodobniej przyjęte przez powodów cywilnych, ale nie jesteśmy w stanie domagać się skazania Air France i Airbusa” — oświadczył prokurator Pierre Arnaudin.
Czytaj więcej
Francuski sąd uznał, że Air France i Airbus powinny mieć proces za katastrofę samolotu A330 z 228 osobami na pokładzie, który w 2009 r. spadł do Atlantyku lecąc z Rio de Janeiro do Paryża (lot AF447).
Jego koleżanka Marie Dufourc stwierdziła z kolei, że nie można było dopatrzyć się wobec Airbusa „żadnego błędu w koncepcji samolotu” (A330). Zasadniczym wnioskiem oskarżycieli było to, że elementy oskarżenia, które skłoniły w 2021 r. paryski sąd do wszczęcia procesu (po umorzeniu postępowania w 2019 r.), nie miały podstaw. Prokuratura uznała, że pozwani przed sąd nie zbagatelizowali wadliwego funkcjonowania sond Pitota, często stwierdzanego w miesiacach poprzedzających katastrofę nad Atlantykiem.
Sala sądu wypełniona po brzegi przyjęła wystąpienie pary prokuratorów z oburzeniem. Członkowie rodzin ofiar, którzy wystąpili z cywilnym pozwem zbiorowym krzyczeli: — Do czego jest wymiar sprawiedliwości?, Wstydzę się, że jestem Farncuzką/Francuzem. Opuścili salę bez incydentów.
Dzień wcześniej mowy końcowe wygłosili obrońcy rodzin ofiar, będących stroną w tym procesie. Sěbastien Busy i Alain Jakubowicz zwrócili uwagę na odpowiedzialność Airbusa, który od 2003 r. wiedział o zamarzaniu sond Pitota (produkcji firmy Thales) — od maja 2008 do maja 2008 było 22 takie incydenty, a z sondami firmy Goodrich, które są w trzech czwartych floty A330 prawie wcale — i nie śpieszył się z ich wymianą, Francuskiemu przewoźnikowi wytknęli z kolei zaniedbania w przeszkoleniu pilotów.