Aktualizacja: 16.02.2025 15:48 Publikacja: 02.03.2022 11:46
Foto: Adobe Stock
Ministrowie spraw zagranicznych krajów UE omawiali taki zakaz 27 lutego. „Dania działa aktywnie, aby UE podjęła wspólną decyzję o zamknięciu swych portów dla rosyjskich statków. Postanowiliśmy już zamknąć duński obszar powietrzny dla rosyjskich samolotów. Jednocześnie szukamy nowych inicjatyw we współpracy z naszymi europejskimi partnerami” — brzmi email duńskiego MSZ przysłany Reuterowi.
Przedstawiciel rządu Francji poinformował tę agencję, że Unia pracuje nad dalszymi sankcjami i zamknięcie portów dla rosyjskich statków jest możliwe, ale dodał, że wszelkie dodatkowe kroki powinny dotykać Rosję „proporcjonalnie w większym zakresie niż nasze gospodarki”. Przedstawiciel rządu Grecji stwierdził, że Ateny „wdrożą każdą decyzję Komisji Europejskiej w tej sprawie”.
Kłopoty z nawigacją przy zakłóconym sygnale GPS oraz przekleństwa w kabinie pilotów spowodowały katastrofę AZAL Airlines - uważa Aleksander Jakowlew, rosyjski ekspert lotniczy. Ani słowa o tym, że samolot został ostrzelany przez Rosjan.
Pociągi na szybkiej linii między Warszawą, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem pojadą 320 km/h, a podróż do stolicy potrwa najwyżej 100 minut. Będzie nowa flota dla LOT, CPK ruszy w 2032 r. – mówi Maciej Lasek, wiceminister infrastruktury.
Rząd Hiszpanii nie patrzy przychylnie na przejęcie przez PFR 40 proc. akcji producenta superszybkich pociągów Talgo. W tej sytuacji polski fundusz nie przedstawi w tej sprawie oferty - podaje w czwartek hiszpańska prasa.
Producenci aut w USA obawiają się ceł na importowane z Kanady i Meksyku towary. Przedstawiciele Forda alarmują, że tego typu działania będą szkodliwe dla sektora i pozwolą zdobyć silniejszą pozycję producentom samochodów z Europy czy Azji.
Ukraiński wywiad opublikował szczegółową listę tankowców rosyjskiej floty cieni wraz z danymi ich kapitanów. Celem jest ochrona międzynarodowych wód przed ewentualną katastrofą ekologiczną i ostrzeżenie biznesu przed współpracą z agresorem.
Władze Panamy dosyć szybko dostosowały się do części żądań nowej waszyngtońskiej administracji. Pod jej naciskiem wycofały się m.in. z uczestnictwa w wielkiej chińskiej Inicjatywie Pasa i Szlaku. Stanom Zjednoczonym bardzo zależy na strategicznej trasie transportowej.
Zdaniem ekspertów przyszłość turystyki morskiej będzie należała do trwających wiele miesięcy „megarejsów”. Coraz większa grupa klientów jest wręcz gotowa zamieszkać na statkach wycieczkowych.
Wiatr jest ruchem powietrza atmosferycznego względem powierzchni Ziemi. „Przed wiekami nie było bez niego żeglugi. Kiedyś niezbędny, dziś od strony technicznej jest dla żeglugi prawie bez znaczenia” – głosi wstęp do wspaniałego albumu „Żaglowce” wydanego dekadę temu. Opinia ta dezaktualizuje się na naszych oczach.
Ten olbrzym pomieści ponad 9 000 samochodów. Największy na świecie transportowiec samochodowy „Höegh Aurora” napędzany jest silnikiem MAN i ma odegrać dużą rolę w redukcji emisji w motoryzacji.
Gwałtowna cyfryzacja i automatyzacja urządzeń i systemów wykorzystywanych na statkach, w portach i w firmach produkujących urządzenia do pracy na morzu sprawia, że transport morski coraz częściej wymaga ochrony przed kradzieżą, modyfikacją lub zniszczeniem danych.
Do 3 lipca czeka port w Gdyni na oferty dzierżawy Bałtyckiego Terminalu Zbożowego. Wygra ten, kto zaoferuje najlepszy czynsz i obieca przeładować 1,2 mln ton zboża rocznie.
Nie powstanie terminal zbożowy w Gdańsku, nie powstanie też terminal zbożowy w Gdyni. W ostatnim półroczu ogłoszono dwa przetargi i oba zostały odwołane z tajemniczych przyczyn. Czy chodzi o zakulisowe zagrywki czy przekazanie terminali w ręce państwowego gracza, i tak wygrywają Niemcy.
Trwają prace nad przygotowaniem budowy Portu Zewnętrznego w Świnoujściu. Naukowcy jeszcze debatują nad projektem.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas