Polski przewoźnik domaga się odszkodowania w wysokości 252 mln dolarów, jakie stracił, kiedy był zmuszony uziemić Boeingi 737 MAX z powodu wad projektowych. Rzecznik LOT, Krzysztof Moczulski podkreśla, że pozew poprzedziły wielomiesięczne negocjacje ugodowe, które nie doprowadziły do satysfakcjonujących obie strony rozwiązań.
LOT jest w tej sprawie reprezentowany przez amerykańską kancelarię Anthony U. Battista, Diana Gurfel Shapiro, Evan Kwarta, Mary Dow and Mirin Park of Condon & Forsyth LLP, a postępowanie toczy się przed sądem w Seattle w stanie Waszyngton. Boeing wnioskował o oddalenie pozwu utrzymując, że LOT nie ma prawa do odszkodowania, ponieważ jego MAX-y są w leasingu i polski przewoźnik nie jest ich właścicielem.
Pękająca farba w Airbusach
O znacznie większą kwotę chodzi w sporze z Qatar Airways z Airbusem. Katarskie linie domagają się odszkodowania w wysokości 600 mln dolarów, a sprawa toczy się przed sądem w Londynie. Qatar Airways wszczęły postępowanie 20 grudnia 2021 roku w Wydziale Technologii i Konstrukcji Wysokiego Sądu w Londynie. Pierwsze posiedzenie ma się odbyć 26 kwietnia. Chodzi tu o szybko zużywającą się i pękającą farbę na kadłubach airbusów A350. Ten defekt, a także brak szybkiego rozwiązania problemu przez francuskiego producenta, było powodem uziemienia samolotów przez Qatar Airways. Katarczycy zdecydowali się na drogę sądową, bo — jak twierdzą— Airbus nie pozostawił im alternatywy. Domagają się nie tylko odszkodowania, ale i kary dodatkowej dla europejskiego producenta w wysokości 4 mln dolarów za każdy dzień, kiedy Airbusy są uziemione.
Dla Qatar Airways sprawa jest naprawdę poważna, bo wyłączyły z eksploatacji 21 airbusów A350, w których zauważono pęknięcia poszyć węglowych. Maszyny zostały uziemione przez władze lotnicze Kataru, ponieważ uznano, że zagrożone jest bezpieczeństwo większą kwotę operacji. Ze swojej strony Airbus przyznał, że rzeczywiście istnieją problemy techniczne, ale zaprzeczył wszelkim problemom z bezpieczeństwem. I odrzucił skargę, a jednocześnie oskarża Qatar Airways o wymuszenie na katarskim regulatorze ruchu lotniczego decyzji o unieruchomieniu maszyn w celu uzyskania odszkodowania.
Czytaj więcej
Aż 60 procent pasażerów po obu stronach Atlantyku decydując się na wybór linii lotniczej sprawdza...