Festiwal Szekspirowski w Gdańsku, wyjątkowa atrakcja dla wszystkich spędzających urlop nad morzem, powróci od 30 lipca do 8 sierpnia. Tegoroczna edycja jest szczególna nie tylko ze względu na ćwierćwiecze prestiżowego wydarzenia: to pierwszy festiwal, który odbędzie się bez udziału założyciela i dyrektora artystycznego, profesora Jerzego Limona, zmarłego w marcu 2021 r. Tegoroczny program jest jego dziełem.
Uwerturę festiwalu stanowić będzie pierwsza własna produkcja Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego – „Burza" Williama Szekspira w reżyserii Szymona Kaczmarka, którego dwa spektakle zdobyły w festiwalowym konkursie nagrodę Złotego Yoricka – „Poskromienie złośnicy" z Teatru Wybrzeże w Gdańsku oraz „Kupiec Wenecki" z Teatru Nowego im. Witkacego w Słupsku.
Motywy i kontrasty
– Prospero najpierw abdykował. Wyrzekł się władzy, pogrążył w księgach, zamknął w ścianach pracowni. Intelektualizm okazał się jego słabością. Opuszczony, samotny, z płaczącym dzieckiem na rękach, został wygnany ze świata, którego był częścią – mówi o swoim spektaklu Szymon Kaczmarek. – Ale teraz to 40-letni mężczyzna w momencie podejmowania radykalnych decyzji. Jest bardziej rewolucjonistą w afekcie niż systematycznym i podsumowującym swoje życie mędrcem. Decyzja o wznieceniu burzy przywodzi na myśl desperację terrorysty, który, pozbawiony szansy wpływania na rzeczywistość innymi środkami, sięga po rozwiązania radykalne – dodaje. Formy przemocy, jakich używa Prospero, to wachlarz współczesnych zachowań, takich jak manipulacja: podstawowa „magiczna sztuczka". Wiedza o tym, jak skonstruowana jest rzeczywistość, cynizm i znajomość reguł przemocy dają mu przewagę.
A już w głównym bloku programowym wydarzeniem będzie przyjazd portugalskiego reżysera Thiago Rodriguesa, który kilka dni temu został nowym dyrektorem Festiwalu Awiniońskiego. Urodzony w 1977 r. dramatopisarz, aktor, reżyser, m.in. dyrektor Teatru Narodowego w Lizbonie, jest jednym z najbardziej fascynujących autorów współczesnego teatru. „Antoniusz i Kleopatra" w inscenizacji Portugalczyka to poetycka i rozbudowana adaptacja sztuki Szekspira, inspirowana tekstem Plutarcha o Marku Antoniuszu w „Żywotach Sławnych Mężów" i filmem Mankiewicza „Kleopatra". Spektakl jest podzielony na dziewięć pieśni, skupia się na relacjach, które łączą kochanków. Reżyser zderza takie motywy i kontrasty jak mężczyzna–kobieta, Zachód–Wschód, Tybr–Nil, miłość–wojna, intymność–polityka. Ważną inspirację stanowił aforyzm Plutarcha: „Dusza kochanka tkwi w ciele innego".
Widzowie zobaczą też spektakl jednego z czołowych litewskich twórców teatralnych Oskarasa Koršunovasa – „Otella" z Teatru OKT, trzy tygodnie po wileńskiej premierze. Podejmuje problem „innego" oraz nienawiści i wrogości wobec niego. Manipulujący tytułowym bohaterem Jago jest współczesnym influencerem. Istnieje „poza prawdą i zmyśleniem".