Japonia: Kiedyś samurajowie, dziś Hello Kitty

Dane o wyszukiwaniach w Google pokazują, jak bardzo zmienił się na świecie sposób postrzegania Japonii.

Publikacja: 01.12.2015 08:38

Japonia: Kiedyś samurajowie, dziś Hello Kitty

Foto: 123RF

Kraj Kwitnącej Wiśni kiedyś kojarzył się głównie z kulturą pełną wzniosłych czynów, bohaterskich wojowników i poetyckich dzieł dopracowywanych przez dekady. Nic w tej rzeczywistości nie było jednoznaczne. Przez wieki pokolenia wypracowały język wielopłaszczyznowy, który potrafił komunikować kilka rzeczy jednocześnie. Trzeba tylko było zaopatrzyć się w odpowiednie narzędzia do jego rozkodowania. W praktyce oznaczało to kilkuletnie studia poświęcone Japonii.

Teraz jednak to się zmienia. Widać to doskonale po internetowych trendach. Hasła związane z samurajami zastępują słodkie kotki spod znaku Hello Kitty, a i sama Japonia promuje się jako miejsce pełne luzu. Rząd inwestuje miliony jenów, by być „cool”.

Z pomocą w usystematyzowaniu wiedzy o nowoczesnej Japonii przychodzi narzędzie mierzenia trendów od Google. Wystarczy sprawdzić, jak wyglądały wykresy popularności haseł związanych ze starą kulturą (określenia „gejsza” oraz „samuraj”) i nową („Hello Kitty”). Okazuje się, że po krótkim okresie zwiększonej popularności w 2006 roku, związanej z premierą hollywoodzkiego hitu „Wyznania gejszy” już w 2007 roku różowy kotek objął internetowe prowadzenie.

Systematycznie rośnie także świadomość określenia „kawaii”, które opisuje nowy model japońskiej estetyki. To tak zwana „fajność” mierzona przy pomocy pacynek, kreskówek i kotków. Dziś w Japonii nawet tradycyjne świątynie muszą godzić się na pogrzeby robotów, by nie świecić pustkami. Młodzi nie potrzebują ezoteryki w starym rozumieniu. Wystarczy im manga oraz gadżety z aktualnie najmodniejszym wcieleniem Hello Kitty. Polityka rządu premiera Abe promująca kampanię „Cool Japan” i jej aspekt w rodzaju kawaii sprawdza się. Google notuje popularność tego terminu na poziomie zaledwie połowę mniejszym niż hasła „samuraj”.

Kotek wygrywa także z Godzillą, symbolem Japonii futurystycznej. Poza krótkim okresem promocji nowej części filmu o potworze, który miał premierę w ubiegłym roku, Hello Kitty konsekwentnie cieszy się o wiele większą popularnością w internecie. Mocno trzymają się jedynie pojęcia związane z przemysłowymi tradycjami kraju. Toyota w rankingu Google Trends konsekwentnie przez lata utrzymuje się przy górnej granicy 100-punktowej skali popularności, podczas gdy poziom Hello Kitty to wciąż 8 na 100.

Czytaj więcej, wiedz więcej!
Rok dostępu za 99 zł.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję?
- możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Społeczeństwo
Hiszpania pokonana w pięć sekund. Winę za blackout ponoszą politycy?
Społeczeństwo
Po dwóch latach w Sojuszu Finowie tracą zaufanie do NATO. Efekt Donalda Trumpa?
Społeczeństwo
Nowa Zelandia będzie uznawać tylko płeć biologiczną? Jest projekt ustawy
Społeczeństwo
Haiti chce od Francji zwrotu „okupu” sprzed ponad 200 lat. Chodzi o miliardy
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Społeczeństwo
Przełom w walce z cukrzycą? Firma farmaceutyczna ogłosiła wyniki badań klinicznych