Wojewoda zaskarży uchwałę o wynagrodzeniu wójta do WSA

Gdy uchwałę o wynagrodzeniu wójta kwestionuje organ nadzoru, właściwy do rozpoznania jego skargi jest sąd administracyjny.

Aktualizacja: 16.09.2015 10:03 Publikacja: 16.09.2015 08:18

Wojewoda zaskarży uchwałę o wynagrodzeniu wójta do WSA

Foto: www.sxc.hu

Naczelny Sąd Administracyjny wydał rozstrzygnięcie, które istotnie przełoży się na uprawnienia wojewody jako organu nadzoru. Uznał, że może on skarżyć do sądu administracyjnego uchwały dotyczące wynagrodzenia wójtów, burmistrzów czy prezydentów miast.

Sprawa dotyczyła uchwały, w której w grudniu 2014 r. rada gminy ustaliła swojemu wójtowi wynagrodzenie. To wzbudziło wątpliwości wojewody, który jako organ nadzoru zaskarżył ją do sądu administracyjnego na podstawie art. 93 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. W uzasadnieniu wskazywał, że uchwała rady w sprawie wynagrodzenia wójta powinna uwzględniać przepisy rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie odrzucił skargę. Zauważył, że uchwała dotyczyła stosunku pracy pracownika samorządowego nawiązanego na podstawie wyboru. Pracodawcą wójta jest urząd gminy, a czynności z obszaru prawa pracy wobec wójta (burmistrza, prezydenta miasta) związane z nawiązaniem i rozwiązaniem stosunku pracy wykonuje przewodniczący rady gminy. Pozostałe czynności – wyznaczona przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) osoba zastępująca lub sekretarz gminy. Przy czym wynagrodzenie wójta ustala rada gminy w drodze uchwały.

WSA przypomniał, że spory wynikłe ze stosunku pracy pracowników samorządowych rozpoznają właściwe sądy pracy. Wynagrodzenie bez wątpienia stanowi kwestię związaną ze stosunkiem pracy. Do rozstrzygnięcia sporu właściwy jest nie sąd administracyjny, ale powszechny.

Wojewoda nie dał za wygraną i zaskarżył postanowienie o odrzuceniu skargi. Naczelny Sąd Administracyjny przyznał mu rację.

Zgodził się, że sprawa wynagrodzenia wójta nie jest żadną z wymienionych w art. 3 § 2 pkt 1–9 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, które określają zakres zaskarżenia. Potwierdza to orzecznictwo. Dotyczy jednak skarg w trybie art. 101 ustawy o samorządzie gminnym.

Skarga wojewody została oparta na art. 93 ust. 1 tej ustawy. W takiej sytuacji, zdaniem NSA, zastosowanie znajdzie art. 3 § 3 prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, który określa oddzielną kompetencję dla sądów administracyjnych w sprawach, w których przepisy szczególne przewidują sądową kontrolę.

Jak podkreślił sędzia NSA Andrzej Jurkiewicz, jeśli uchwałę o wynagrodzeniu wójta kwestionuje wojewoda w trybie nadzoru, to WSA ma obowiązek zająć się sprawą merytorycznie. W takim przypadku to on jest kompetentny do rozstrzygnięcia sporu. Wyrok jest prawomocny.

—Aleksandra Tarka

sygnatura akt: OSK 1585/15

Sądy i trybunały
Reforma w sprawie statusu tzw. neosędziów gotowa. Wiemy, jak rząd chce naprawić sądy
Materiał Promocyjny
Przed wyjazdem na upragniony wypoczynek
Nieruchomości
Nowy obowiązek działkowców. Nadchodzą zmiany na ROD
Praca, Emerytury i renty
Nowe terminy wypłat emerytur w lutym 2025. Zmiany w harmonogramie
Służby mundurowe
Ile wyniosą podwyżki w służbach mundurowych w 2025 r. i jak będą rozdzielane?
Praca, Emerytury i renty
Zmiany w terminach wypłat 800 plus w lutym 2025. Można też składać nowe wnioski