Wojewódzki Sąd Administracyjny (WSA) w Poznaniu unieważnił uchwałę dotyczącą zasad przyznawania oraz wysokości diet urzędników samorządowych.
Konkretnie chodziło o diety radnych, przewodniczącego i wiceprzewodniczących jednego z miast wielkopolski, uchwalonych przez jego radę w grudniu 2021 r.
Czytaj więcej
Dieta stanowi ekwiwalent utraconych korzyści, jakich radny nie uzyskuje w związku z wykonywaniem swoich obowiązków. Do obowiązków, mających wpływ na wysokość diety, może należeć także członkostwo w zgromadzeniu związku międzygminnego.
Dieta radnego. Kiedy prokurator może żądać unieważnienia uchwały radnych samorządowych?
Trzy lata później uchwałę do sądu administracyjnego zaskarżył prokurator. Prokurator zaskarżył ją w całości. Uchwale zarzucił istotne naruszenie prawa – a to dlatego, że nie została ona opublikowana w wojewódzkim dzienniku urzędowym. W ocenie prokuratora brak ogłoszenia oznacza, że taki akt prawa miejscowego nie wiąże adresatów i nie wywołuje skutku prawnego. Skarżący podkreślił, że prawidłowe ogłoszenie aktu prawa miejscowego ma zasadnicze znaczenie dla jego obowiązywania. Jest warunkiem jego wejścia w życie.
Radni wnieśli o umorzenie postępowania sądowego. Zapewnili, że sami dostrzegli swój błąd i pierwotna uchwała została w trybie autokontroli wyeliminowana z obrotu prawnego w połowie grudnia 2024 r. Radni przyznali co prawda, że w pierwotnej uchwale nie uregulowano kwestii wymogu jej ogłoszenia w dzienniku urzędowym województwa. Znalazł się w niej jedynie zapis, że wchodzi ona w życie z dniem podjęcia. Radni tłumaczyli to jednak tym, że opierali się na ówczesnej, utrwalonej linii orzeczniczej uznającej uchwały dotyczące diet za akty kierownictwa wewnętrznego. Nowa uchwała została zaś opublikowana w dzienniku urzędowym.