Reklama
Rozwiń

Czy rada powiatu może zdecydować o pomocy dla straży pożarnej

Rada powiatu nie posiada prawnej możliwości podjęcia uchwały w sprawie dotacji dla ochotniczej straży pożarnej.

Publikacja: 31.10.2017 05:00

Czy rada powiatu może zdecydować o pomocy dla straży pożarnej

Foto: Adobe Stock

- Powiat planuje przekazać dotację celową na zakup pomp gaśniczych dla ochotniczej straży pożarnej działającej na terenie jednej z gmin. Czy będzie to zgodne z prawem?

Zamiar powiatu dotyczący przekazania środków finansowych dla ochotniczej straży pożarnej należy rozważyć w kontekście dwóch ustaw: o ochronie przeciwpożarowej oraz o samorządzie powiatowym. Z art. 12 pkt 11 ustawy o samorządzie powiatowym wynika, że do wyłącznej właściwości rady powiatu należy podejmowanie uchwał w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady powiatu. Jednak jest to przepis jedynie upoważniający określony organ powiatu, w tym przypadku radę powiatu, do stanowienia tych aktów prawnych. Sam w sobie nie może być jednak podstawą materialnoprawną dla określonej uchwały.

Taką podstawą mógłby być art. 32 ust. 3b ww. ustawy o ochronie przeciwpożarowej. Stanowi on, że jednostki samorządu terytorialnego mogą przekazywać ochotniczym strażom pożarnym środki pieniężne w formie dotacji. Wydawać by się mogło, że skoro tu mowa w ogólności o jednostkach samorządu terytorialnego, to i powiat mógłby przekazać dotację dla takiej ochotniczej straży pożarnej. Analiza przepisów prowadzi jednak do innego wniosku.

Należy zwrócić uwagę m.in. na art. 29 i art. 32 ust. 1-3 ustawy o ochronie przeciwpożarowej. Z tego pierwszego przepisu wynika m.in., że koszty funkcjonowania jednostek ochrony przeciwpożarowej pokrywane są z budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Z kolei uzupełnieniem ww. normy są regulacje z drugiego artykułu. Tam wskazano, że koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej jednostek ochrony przeciwpożarowej, o których mowa w art. 15 pkt 1a-5 i 8, ponoszą podmioty tworzące te jednostki. Nadto, koszty wyposażenia, utrzymania, wyszkolenia i zapewnienia gotowości bojowej ochotniczej straży pożarnej ponosi gmina, z zastrzeżeniem art. 35 ust. 1. Wreszcie z ust. 3 tego artykułu wynika, że gmina ma również obowiązek: bezpłatnego umundurowania członków ochotniczej straży pożarnej; ubezpieczenia w instytucji ubezpieczeniowej członków ochotniczej straży pożarnej i młodzieżowej drużyny pożarniczej; ubezpieczenie może być imienne lub zbiorowe nieimienne; ponoszenia kosztów okresowych badań lekarskich, o których mowa w art. 28 ust. 6. Z powyższego wynika więc, że zasadniczo to gmina ponosi ciężar ekonomiczny funkcjonowania jednostki ochotniczej straży pożarnej.

W kontekście podanego stanu faktycznego pomocne może być również stanowisko Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie zawarte w uchwale z 22 lipca 2015 r. (znak 0102-270/15): „obowiązujące przepisy prawa nie dają uprawnienia radzie powiatu do udzielenia z budżetu powiatu dotacji dla ochotniczej straży pożarnej na dofinansowanie zakupu wyposażenia straży tj. pompy pływającej, gdyż koszty wyposażenia ochotniczej straży pożarnej ponosi właściwa gmina a nie powiat." ?

—Marcin Nagórek, radca prawny

podstawa prawna: Ustawa z 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 736 ze zm.)

podstawa prawna: Ustawa z 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (tekst jedn. DzU z 2017 r. poz. 1868)

Nieruchomości
Sąd Najwyższy wydał ważny wyrok dla tysięcy właścicieli gruntów ze słupami
Podatki
Podział mieszkania ze spadku. Czy można uniknąć podatku?
Prawo karne
„Matka Boska Kermitowska” obraża uczucia religijne? Jest wyrok sądu
Prawo w Polsce
Ile zapłacimy za abonament RTV w 2025? Oto stawki od 1 stycznia i lista zwolnionych z opłaty
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Podatki
Ulga podatkowa dla pracujących seniorów. Czym jest i kto może z niej skorzystać?
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku