Reklama
Rozwiń

Katastrofa samolotu w Kazachstanie. Nieszczęśliwy wypadek czy zestrzelenie?

Gęsta mgła, stado ptaków, wybuch butli z tlenem czy rosyjska obrona przeciwlotnicza? Kazachstan wspólnie z Azerbejdżanem będzie musiał wyjaśnić przyczyny katastrowy lotniczej.

Publikacja: 26.12.2024 17:08

29 z 62 obecnych na pokładzie pasażerów przeżyło katastrofę.

29 z 62 obecnych na pokładzie pasażerów przeżyło katastrofę.

Foto: REUTERS/Azamat Sarsenbayev

Pilotów samolotu pasażerskiego, który w Boże Narodzenie rozbił się koło lotniska w Aktau, kazachskie media nazywają bohaterami. Mimo awarii systemu sterowania uniknęli lądowania na morzu i udało im się nie zderzyć z budynkami mieszkalnymi.

Piloci, podobnie jak pasażerowie siedzący w przedniej części samolotu, zginęli. Ale dzięki manewrom, które wykonali, 29 (z 62 obecnych na pokładzie) pasażerów przeżyło katastrofę. Na podkładzie samolotu Embraer 190 (wyprodukowanego w 2013 roku) należącego do Azerbaijan Airlines i lecącego z Baku do Groznego oprócz obywateli Azerbejdżanu (37 osób) znajdowali się również obywatele Rosji, Kirgizji i Kazachstanu.

Ptaki, wybuch butli, mgła. Dlaczego rozbił się pasażerski samolot? 

W momencie katastrofy prezydent Azerbejdżanu Ilham Alijew był na pokładzie własnego samolotu lecącego do Petersburga. Miał uczestniczyć w posiedzeniu przywódców Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej. Zawrócił do Baku, będąc już w rosyjskiej przestrzeni powietrznej.

Czytaj więcej

W Kazachstanie rozbił się samolot pasażerski

W kraju 26 grudnia ogłoszono żałobę narodową. Azerbejdżański przywódca mówił, że maszyna musiała zmienić kierunek lotu z powodu kiepskich warunków atmosferycznych (na lotnisku w Groznym miała być gęsta mgła). Mówił o potrzebie śledztwa i wyjaśnienia przyczyn.  

Tymczasem rosyjska federalna agencja transportu lotniczego (Rosawiacja) poinformowała, że samolot udał się do leżącego po drugiej stronie Morza Kaspijskiego kazachstańskiego Aktau po zderzeniu ze stadem ptaków. Kolejną, trzecią, wersję zdarzenia przedstawił urząd zdrowia obwodu mangystauskiego ze stolicą w Aktau. Jego zdaniem na pokładzie samolotu doszło do „wybuchu butli” (z tlenem).

Wyjaśnieniem przyczyn katastrofy i odczytaniem danych z czarnych skrzynek mają zająć się władze Kazachstanu we współpracy z Azerbejdżanem, który na miejsce tragedii już wysłał swoich ekspertów.

Katastrofa samolotu. Pomyłka rosyjskich wojskowych? 

Z opublikowanych w rosyjskich mediach relacji pasażerów samolotu, którzy przeżyli katastrofę, wynika, że maszyna trzykrotnie próbowała lądować w Groznym, ale w pewnym momencie miało dojść do eksplozji. Na lotnisku w stolicy Czeczenii tłumaczą, że maszynę początkowo skierowano na zapasowe lotnisko w Machaczkale (Dagestan) z powodu gęstej mgły. Nie wiadomo zaś, kiedy miałoby dojść do zderzenia maszyny ze stadem ptaków i dlaczego piloci postanowili lecieć akurat do Kazachstanu.

Czytaj więcej

Fala podpaleń w Rosji. Zagraniczna operacja czy wewnętrzny bunt?

W sieciach społecznościowych pojawiły się nagrania z miejsca katastrofy, na których widać wiele małych otworów na wraku samolotu. Otwory widać też na nagraniu, które wykonał jeden z pasażerów niedługo przed katastrofą. Związany z rosyjskimi służbami kanał w komunikatorze Telegram WCzK-OGPU twierdzi, że samolot mógł zostać pomyłkowo trafiony z rosyjskich systemów obrony przeciwpowietrznej „Pancyr”, które ostatnio przerzucono do Groznego w związku z atakami ukraińskich dronów.

Tego samego dnia nad ranem w Czeczenii również miało dojść do uderzenia bezzałogowców. Potwierdzali to przedstawiciele lokalnych władz, na czele z Ramzanem Kadyrowem, który stwierdził jednak, że po rzekomym ataku dronów nie odnotowano ofiar ani zniszczeń.

To, że wiele drobnych otworów w samolocie pozostawiły nie ptaki, zasugerował również kanał Fighterbomber (w Telegramie) związany z rosyjskim lotnictwem wojskowym. – Tak wyglądają uszkodzenia spowodowane działaniem systemu obrony przeciwlotniczej – komentował rosyjski prowojenny bloger Jurij Podolaka, cytowany przez rosyjskie media. Tezę o możliwym trafieniu pociskiem z systemu ziemia-powietrze potwierdziło serwisowi Euronews źródło w rządzie w Baku. Również Reuters podał, że to rosyjska obrona przeciwlotnicza zestrzeliła samolot – tak poinformowały w czwartek agencję cztery źródła „znające wstępne ustalenia azerbejdżańskiego śledztwa w sprawie katastrofy”.

Czeczenia walczy z dronami. Dlaczego Rosja nie zamknęła przestrzeni powietrznej?

Rosyjska redakcja Radia Swoboda twierdzi, że do „sytuacji awaryjnej” doszło, gdy samolot przebywał jeszcze w rosyjskiej przestrzeni powietrznej w okolicy Groznego. Mimo to pilotom udało się przelecieć przez Morze Kaspijskie i dotrzeć do Aktau.

Ataki ukraińskich dronów na Czeczenię nasiliły się w ostatnich tygodniach. Trafiły m.in. w koszary tamtejszych sił specjalnych. Nie wiadomo, dlaczego władze rosyjskie nie zdecydowały o zamknięciu tej części przestrzeni powietrznej. Azerbejdżańskie linie lotnicze wstrzymały wszystkie loty do rosyjskiego Kaukazu Północnego aż do wyjaśnienia przyczyn katastrofy. 

Pilotów samolotu pasażerskiego, który w Boże Narodzenie rozbił się koło lotniska w Aktau, kazachskie media nazywają bohaterami. Mimo awarii systemu sterowania uniknęli lądowania na morzu i udało im się nie zderzyć z budynkami mieszkalnymi.

Piloci, podobnie jak pasażerowie siedzący w przedniej części samolotu, zginęli. Ale dzięki manewrom, które wykonali, 29 (z 62 obecnych na pokładzie) pasażerów przeżyło katastrofę. Na podkładzie samolotu Embraer 190 (wyprodukowanego w 2013 roku) należącego do Azerbaijan Airlines i lecącego z Baku do Groznego oprócz obywateli Azerbejdżanu (37 osób) znajdowali się również obywatele Rosji, Kirgizji i Kazachstanu.

Pozostało jeszcze 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Wypadki
Ptaki? Awaria? Zestrzelenie? Dlaczego samolot pasażerski rozbił się w Kazachstanie?
Wypadki
W Kazachstanie rozbił się samolot pasażerski
Wypadki
Tankowiec z olejem opałowym tonie w Cieśninie Kerczeńskiej, drugi "uległ awarii"
Wypadki
Potężna eksplozja budynku mieszkalnego w Hadze. Pod gruzami są ludzie
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Wypadki
Niemcy. Ciężarówka z polską rejestracją staranowała 50 pojazdów. Prawie 30 osób rannych
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku