Największe inwestycje na Mazowszu

Województwo w 2011 r. wyda na drogi 360 mln zł, cztery największe miasta regionu – ponad 1,5 mld zł

Publikacja: 16.02.2011 05:02

Stolica to największy inwestor w Regionie

Stolica to największy inwestor w Regionie

Foto: Fotorzepa

Największym inwestorem na Mazowszu jest Warszawa. W sumie na różnego typu przedsięwzięcia zamierza wydać w 2011 r. ponad 3,4 mld zł.

Flagową stołeczną inwestycją jest II linia metra: 6 km odcinka między rondem Daszyńskiego a Dworcem Wileńskim. W 2011 r. planowana jest budowa siedmiu stacji, tuneli szlakowych, przebudowa istniejącej infrastruktury, co pochłonie ok. 1,45 mld zł.

[b]1,45 mld zł wyda w tym roku Warszawa na budowę II linii metra [/b]

Około 0,5 mld zł miasto wyda na kontynuację budowy Trasy Północnej. Tegoroczne plany przewidują m.in. wykonanie jezdni głównych, płyty mostu na Wiśle czy budowę konstrukcji linii tramwajowej.

Warszawa zaplanowała w sumie 131 zadań inwestycyjnych. Obejmują one prawie każdą dziedzinę życia – zdrowie (np. dalsza rozbudowa Szpitala Praskiego za ok. 24 mln zł), kulturę (np. budowa Muzeum Historii Żydów Polskich – ok. 50 mln zł), sport (modernizacja terenów i obiektów przy ul. Łazienkowskiej – 25 mln zł), itp. Jednak priorytetem oprócz metra wciąż są drogi – prawie 1 mld zł.

Drugi największy regionalny inwestor – urząd marszałkowski woj. mazowieckiego – chce na inwestycje przeznaczyć w tym roku ok. 1,1 mld z, z czego na drogi – 360 mln zł. Zmodernizowanych ma ich zostać 125 km. – Nakłady są dwa razy większe niż w zeszłym roku – podkreślał na wczorajszej konferencji Adam Struzik, mazowiecki marszałek.

Jedna z najdroższych inwestycji to modernizacja trasy Warszawa – Węgrów. Cała inwestycja kosztować ma aż 180 mln zł, a tegoroczne wydatki to 65,5 mln zł. Obecnie trwa przetarg na roboty budowlane, otwarcie ofert ma nastąpić 15 marca. Istotna jest też modernizacja trasy Góra Kalwaria – Warszawa (do standardu drogi dwupasmowej).

Drugie największe miasto Mazowsza – Radom – chce wydać na swój rozwój ok. 135 mln zł, z czego ok. 70 mln zł na przedsięwzięcia transportowe (to jednak mniej niż w 2010 r.). Będzie to np. budowa obwodnicy południowej za 25 mln zł.

Płock z kolei planuje wydać w tym roku ok. 150 mln zł, z czego 2/3 (100 mln zł) na lokalne trasy. W tym roku ma się rozpocząć np. II etap budowy ul. Granicznej za 18 mln zł. W najbliższych miesiącach ma być ogłoszony przetarg na tę inwestycję, jednak jest to uzależnione od uzyskania dotacji z UE. Płock zaczyna też budowę pierwszej linii tramwajowej. W tym roku wydać zamierza 17,7 mln zł na dokumentację i pierwsze roboty budowlane. Budżet drogowy w Siedlcach wynosi ok. 60 mln zł.

– Inwestycje samorządowe są dla nas bardzo istotne – komentuje Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa. – Ale i tak uważa, że wbrew pozorom w Polsce buduje są ciągle za mało. Wiele się mówi, nie tylko w samorządach, o wielkich planach, potem okazuje się, że wydatki są ścięte, a przetargi opóźnione – dodaje.

[ramka][b]Samorządy z grantami[/b]

Część samorządowych inwestycji wspiera Unia Europejska. Przykładowo, unijny wkład do inwestycji w Warszawie (nie wszystkich) ma wynieść w tym roku ok. 260 mln zł. Dofinansowanie do budowy mostu Północnego to 132 mln zł, a do modernizacji Al. Jerozolimskich – 68 mln zł.

Samorządy mogą starać się o dotacje m.in. na budowę dróg, wodociągów, kanalizacji, sieci szerokopasmowych, itp. Z unijnych funduszy wspierany jest też rozwój komunikacji miejskiej, ale w ograniczonym zakresie.

Głównym źródłem europomocy dla samorządów jest program „Infrastruktura i środowisko” oraz 16 Regionalnych Programów Operacyjnych. [/ramka]

Największym inwestorem na Mazowszu jest Warszawa. W sumie na różnego typu przedsięwzięcia zamierza wydać w 2011 r. ponad 3,4 mld zł.

Flagową stołeczną inwestycją jest II linia metra: 6 km odcinka między rondem Daszyńskiego a Dworcem Wileńskim. W 2011 r. planowana jest budowa siedmiu stacji, tuneli szlakowych, przebudowa istniejącej infrastruktury, co pochłonie ok. 1,45 mld zł.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Sądy i trybunały
Czego brakuje w planie Adama Bodnara na neosędziów? Prawnicy oceniają reformę
Podatki
Pomysł z zespołu Brzoski: e-faktury mogłyby wyręczyć sądy w ściganiu dłużników
Matura i egzamin ósmoklasisty
Rozpoczęło się maturalne odliczanie. Absolwenci już otrzymali świadectwa
Sądy i trybunały
Piotr Schab: Nikt nie ma prawa łamać mojej kadencji
Materiał Promocyjny
Jak Meta dba o bezpieczeństwo wyborów w Polsce?
Prawo drogowe
Za jazdę na takim „rowerze" można zapłacić mandat i stracić prawo jazdy