– Pierwsze problemy zostały pokonane – mówi „Rzeczpospolitej" Marek Wójcik, wiceminister administracji i cyfryzacji, współprzewodniczący zespołu. – A dowodem niech będzie garść danych statystycznych. Od początku funkcjonowania nowego systemu rejestracji stanu cywilnego wydanych zostało ponad 60 tys. aktów urodzeń, 65 tys. aktów małżeństwa oraz niecałe 60 tys. aktów zgonu. Wszystkie te dokumenty zostały oczywiście sporządzone w nowym, elektronicznym systemie – podkreśla.
Z danych service desku programu pl.ID wynika natomiast, że sukcesywnie spada liczba zgłaszanych problemów i awarii z aplikacją. O ile bowiem na początku marca zgłaszanych zdarzeń było ok. 600 dziennie, o tyle teraz ich liczba spadła do 150. Informacja o funkcjonowaniu Systemu Rejestrów Państwowych, aplikacji Źródło i stanie realizacji Projektu pl.ID została przedstawiona samorządom na ostatnim posiedzeniu zespołu ds. administracji i bezpieczeństwa obywateli Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
– W sumie od 1 marca service desk otrzymał 10,7 tys. zgłoszeń, z czego około 3 tys. awarii nie zostało usuniętych – informuje minister Marek Wójcik.
Na posiedzeniu zespołu rozmawiano także nad rozwiązaniami, które mają usprawnić pracę urzędów stanu cywilnego. Chodzi przede wszystkim o uciążliwą i spowalniającą pracę urzędników konieczność elektronicznego potwierdzania sporządzanych aktów, odpisów i załączników.
– Mogę potwierdzić, że Ministerstwo Spraw Wewnętrznych zobowiązało się do przekazania stronie samorządowej KWRiST wykazu potencjalnych uproszczeń, czyli listę spraw, w jakich nie musi dokumentu potwierdzać szef urzędu stanu cywilnego lub jego zastępca – mówi Marek Wójcik. – Jeżeli strona samorządowa uzna, że we wszystkich tych sprawach rzeczywiście potrzebne są uproszczenia, to będą korekty.