Aktualizacja: 22.02.2025 12:43 Publikacja: 07.06.2023 03:00
Camille Claudel "Opuszczenie", 1886, brąz, Musées de Poitiers
Foto: Musées de Poitiers / Christian Vignaud, Materiały Prasowe/MNW
Wystawa „Bez gorsetu. Camille Claudel i polskie rzeźbiarki XIX wieku” opowiada o emancypacji artystek, które przełamywały społeczno-obyczajowe ograniczenia swojej epoki.
Bardzo długo uważano rzeźbę za dziedzinę sztuki zarezerwowaną wyłącznie dla mężczyzn, bo wymagała wysiłku fizycznego, ciężkiej pracy w pyle i brudzie. Niemal do końca XIX wieku żadna państwowa uczelnia artystyczna w Europie nie przyjmowała kobiet.
Immersyjną wystawę „Dalí Cybernetics” w Warszawie, inspirowaną malarstwem artysty, obejrzało już ponad 35 tysięcy widzów. Od 24 stycznia towarzyszy jej pokaz rzeźb „Dalí Universe”.
Prace tego artysty dysydenta zna cały świat. Jedną ?z nich Ai Weiwei przygotował dla Parku Rzeźby na Bródnie – pisze Monika Kuc.
Na Wawelu można podziwiać ponad dwadzieścia XVIII-wiecznych rzeźb Johanna Georga Pinsla z muzeów we Lwowie i w Stanisławowie.
Na Wawelu można podziwiać ponad 20 ekspresyjnych XVIII-wiecznych rzeźb Johanna Georga Pinsla, przywiezionych z muzeów we Lwowie i Stanisławowie.
Na pierwszej edycji Biennale Sztuki na Malcie, w którym biorą udział artyści z 23 krajów, otwarto polski pawilon narodowy oraz dwie prezentacje przygotowane przez OmenaArt Foundation.
W walentynki warto spojrzeć na liczby: trzy czwarte Polaków uważa, że bycie w związku pozytywnie wpływa na zdrowie. Przeciwnego zdania jest 4 proc. – wynika z badania SW Research na zlecenie PZU Zdrowie.
Nasze samopoczucie i kondycja psychiczna ulegają wahaniom w różnych porach dnia. Do takiego wniosku doszli naukowcy z Wielkiej Brytanii. Ich badania wskazały, kiedy czujemy się najlepiej, a także kiedy mamy najgorszy nastrój.
Immersyjną wystawę „Dalí Cybernetics” w Warszawie, inspirowaną malarstwem artysty, obejrzało już ponad 35 tysięcy widzów. Od 24 stycznia towarzyszy jej pokaz rzeźb „Dalí Universe”.
Polki chcą inwestować, choć znacznie częściej niż mężczyźni mają przed tym pewne obawy. Jeżeli już podejmują decyzję o zainwestowaniu w jakieś aktywa, to wybierają przeważnie te, które są obciążone możliwie jak najmniejszym ryzykiem – nawet jeżeli inwestycja przyniesie mniejszy zysk.
W tym odcinku czytamy dwie książki: „Rybie oko” Dominiki Słowik, o tylko na pozór różowych latach 90. i 2000., oraz „Hałas” Małgorzaty Halber, najprawdziwszy manifest wymierzony w techno-kapitalizm, który organizuje nasze życie, a przede wszystkim pragnie naszego czasu i uwagi.
Rzeźby dekorują przestrzenie kontaktów międzyludzkich. Poza strefą publiczną często są jedynie okazami galeryjnymi. W przestrzeni publicznej przede wszystkim stawiają pytania. Oskar Zięta nową rzeźbą „Hempel” zaprasza do kolejnej dyskusji.
Starają się łączyć zawodowe wyzwania z prywatnym życiem i świetnie realizują się jako kobiety aktywne. Poszukują pracy, w której nie zostaną zamknięte na lata w jednej, określonej funkcji. Dlatego szukają firm nowoczesnych i otwartych na świat, doceniających różnorodność. Poznajcie kobiety polskiej spółki Bacteromic, która walczy z problemem antybiotykooporności.
Widząc zdjęcia ze zbiorów herbaty, które w dalszym ciągu są przeprowadzane głównie ręcznie, widzimy przy herbacianych krzewach niemal same kobiety. To one są pierwszym ogniwem w łańcuchu produkcji herbaty, ale mimo swojej istotnej roli są nader często niedoceniane. W krajach jak Indie czy Sri Lanka, które są odpowiednio drugim i czwartym największym producentem herbaty, zbieraczki herbaty często są słabo opłacane, karane za niewypełnianie norm, a ich warunki zakwaterowania na plantacjach pozostawiają wiele do życzenia. Raczej nie mają także perspektyw awansu w tej branży. W samej produkcji herbaty spotkamy już większą liczbę mężczyzn, a stanowiska kierownicze na plantacjach w tych krajach są dla kobiet niemal niedostępne.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas