Rozwiązania zawarte w ustawie z 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o Sądzie Najwyższym oraz niektórych innych ustaw (DzU z 2022 r., poz. 1259) miały w założeniu projektodawców stanowić normatywny wyraz realizacji sformułowanych przez Komisję Europejską postulatów określanych jako tzw. kamienie milowe, tj. likwidacji Izby Dyscyplinarnej Sądu Najwyższego, reformy systemu dyscyplinarnego sędziów, gwarantującej niezależność ich oceny, oraz przywrócenia do pracy sędziów, którzy zostali odsunięci przez orzeczenia nieuznawanej Izby Dyscyplinarnej SN. Konkretyzują podstawowe warunki akceptacji Krajowego Planu Odbudowy, umożliwiającej odblokowanie środków z Europejskiego Funduszu Odbudowy, wstrzymane Polsce z uwagi na systemowe naruszenia praworządności.
Czytaj więcej
Sędzia Sądu Najwyższego Małgorzata Bednarek, która była członkinią zlikwidowanej już Izby Dyscypl...
Co z drugim kamieniem
W zakresie pierwszego kamienia mamy do czynienia z formalną likwidacją zakwestionowanej struktury ID SN, z pozostawieniem naruszającego elementarne standardy procesu powoływania sędziów przy udziale wadliwej KRS. Trzeci kamień to pieśń przyszłości. Trudno obecnie prognozować, czy zostanie spełniony. Zaskakujący jest natomiast drugi kamień milowy, gdyż ustawodawca tak „dwoił się i troił”, by pokazać, że już będzie w dyscyplinarkach uczciwie, że zapominając o źródłach naruszeń, przy okazji rozmontował cały system odpowiedzialności dyscyplinarnej sędziów. Ten oczywiście niechciany efekt jest skutkiem dyletanckiego i instrumentalnego podejścia do prawa.
Pamiętać musimy, że źródłem zakwestionowania postępowań dyscyplinarnych przez TSUE nie jest istniejąca od lat główna prawna podstawa odpowiedzialności dyscyplinarnej sędziów (wyjąwszy instrumentalne dodatki do niej zapoczątkowane „ustawą kagań- cową”), lecz stworzenie systemu niespełniającego konstytucyjnych, konwencyjnych i unijnych gwarancji niezależności i niezawisłości, stwarzającego przestrzeń i akceptację dla nadgorliwości czynowniczych urzędników. W tych warunkach harcownicy mogli, przy politycznej aprobacie, stawiać dowolne zarzuty i prowadzić opresyjne postępowania dyscyplinarne. Realizować śmiałe pomysły, począwszy od zaatakowania dopuszczalności noszenia koszulki z napisem „Konstytucja”, poprzez kwestionowanie niewygodnych dla władzy pytań prejudycjalnych lub wypowiedzi publicznych, po kwestionowanie wydania niewygodnego dla władzy postanowienia i jego jawnego uzasadnienia, którego autor do dziś szykanowany jest niemożnością orzekania przez zlikwidowany dziś niekonstytucyjny organ, jakim była ID SN.
Za co odpowiada
Zgodnie z obowiązującymi dziś podstawami odpowiedzialności dyscyplinarnej sędzia odpowiada dyscyplinarnie za przewinienia służbowe (dyscyplinarne), w tym za: