Mediacja jest formą polubownego rozstrzygania sporów, które towarzyszą ludzkości od początków jej istnienia. Występują w każdej zbiorowości, zaś z chwilą ich powstania znaczenia nabiera dobór właściwego kanału komunikacji między stronami, ponieważ pozwala on doprowadzić do porozumienia. I chociaż współcześnie rozstrzyganie konfliktów, zwłaszcza tych o charakterze prawnym jest domeną wymiaru sprawiedliwości, proces sądowy staje się coraz mniej właściwy do rozwiązywania pewnego rodzaju sporów prawnych. Dlatego powszechne uznanie zdobywa formuła polubownego ich rozwiązywania, której klasycznym przykładem jest mediacja
Wszyscy równi
Instytucja ta z coraz większym powodzeniem znajduje zastosowanie w rozstrzyganiu sporów cywilnoprawnych, niemniej jedna z większych w ostatnim czasie nowelizacji procedury administracyjnej (art. 1 ust. 20 ustawy z 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw – DzU z 2017 r., poz. 935) umożliwia stosowanie mediacji także w sporach administracyjnoprawnych. Ustawodawca bowiem od połowy 2017 r. określił jej normatywne uwarunkowania w dziale II, w rozdziale 5a ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (DzU z 2017 r., poz. 1257 ze zm.). Takie rozwiązanie jest przykładem nowatorskiej regulacji normatywnej, gdyż zastosowanie mediacji w postępowaniu administracyjnym umożliwia przełamywanie charakterystycznego dla tej gałęzi prawa nierównego stosunku administracyjnoprawnego w relacji organ administracji publicznej – jednostka. Postępowanie administracyjne jest bowiem zasadniczo skonstruowane w formule procesu inkwizycyjnego, w którym organ administracji publicznej prowadzący postępowanie ma pozycję nadrzędną względem strony takiego postępowania, w szczególności rozstrzyga o zakresie jej praw i obowiązków, najczęściej wydając decyzję administracyjną.
Czytaj więcej:
Z kolei mediacja w postępowaniu administracyjnym pozwala wypracować rozstrzygnięcie i zakończenie sprawy na zasadzie swego rodzaju równości stron. Pozwala też osiągnąć wspólne stanowisko stronom konfliktu, a w konsekwencji utrwala choćby zaufanie obywateli do władzy publicznej, chociaż do czasu wprowadzenia mediacji do procedury administracyjnej organy administracji publicznej, korzystając ze swoich władczych uprawnień, realizowały swoje zarządzenia własnymi środkami, bez udziału organów z innego kręgu. Poza tym efektem wprowadzenia do procedury administracyjnej mediacji było zastąpienie obowiązującej od dłuższego czasu reguły ugodowego załatwiania spraw zasadą polubownego ich załatwiania.
Trzeba mieć nadzieję
Jak dowodzi praktyka, chociaż zawarcie ugody może być rozwiązaniem z wielu względów korzystnym dla podmiotów procedury administracyjnej, stosowanie mediacji w takim postępowaniu od dłuższego czasu nie jest częste. Toteż kwestią otwartą pozostaje skuteczność mediacji wprowadzonej do tej procedury. Niemniej idea oraz konstrukcja wprowadzonych rozwiązań normatywnych pozwala mieć nadzieję, że mediacja w postępowaniu administracyjnym z biegiem czasu będzie cieszyć się większym powodzeniem niż jej „starsza siostra" – obowiązująca od lat ugoda administracyjna.