Uczeń nie da rady w biurze: test kompetencji cyfrowych nie wypadł najlepiej

Pionierski wielki test kompetencji cyfrowych młodych Polaków nie wypadł najlepiej. Badania w szkołach pokazały, że nasze zdolności komputerowe są na niższym poziomie niż w innych krajach regionu. Ale dramatu nie ma.

Publikacja: 07.12.2022 21:00

Uczeń nie da rady w biurze: test kompetencji cyfrowych nie wypadł najlepiej

Foto: PAP/Andrzej Grygiel

Zakończył się ogólnopolski test kompetencji cyfrowych online skierowany do uczniów i nauczycieli. Dane z IT Fitness Test 2022 Grupy Wyszehradzkiej pokazują, że średni poziom poprawnych odpowiedzi na poziomie szkół ponadpodstawowych to 41 proc. (40 proc. w przypadku uczniów i 54 proc. – nauczycieli) – dowiedziała się „Rzeczpospolita”. Taki rezultat plasuje nas poniżej Czech i Słowacji, gdzie średnia sięgnęła 50 proc. Wypadliśmy jednak lepiej niż Węgrzy (37 proc.). W przypadku uczniów szkół podstawowych wynik w Polsce to ponad 45 proc. I w tym wypadku lepsi są nasi sąsiedzi. Warto jednak zwrócić uwagę na dane w poszczególnych kategoriach testu. Młodzież całkiem dobrze radzi sobie bowiem z internetem, a także – o dziwo – z zadaniami z zakresu cyberbezpieczeństwa. Słabo wypada znajomość cyfrowych narzędzi biurowych. Można sądzić, że praca np. z Excelem to w przyszłości dla obecnych uczniów szkół średnich będzie nie lada wyzwanie.

99 zł za rok czytania RP.PL

O tym jak szybko zmienia się świat. Ameryka z nowym prezydentem. Chiny z własnymi rozwiązaniami AI. Co się dzieje w kraju przed wyborami. Teraz szczególnie warto wiedzieć więcej. Wyjaśniamy, inspirujemy, analizujemy

Rynek pracy
Rośnie znaczenie freelancerów. Pracują już regularnie dla ponad połowy firm
Rynek pracy
Firmy mają sposób na niedobór kadr. Pomoże w tym AI
Rynek pracy
Polska nie walczy o talenty. Przyciąga najwięcej w Unii imigrantów do prac fizycznych
Rynek pracy
Sędzia stanął po stronie pracowników USAID. Nawet to może nie uratować agencji
Rynek pracy
USA: Przybyło mniej etatów, ale bezrobocie spadło
Materiał Promocyjny
Raportowanie zrównoważonego rozwoju - CSRD/ESRS w praktyce