Bangladesz to kraj 3-krotnie mniejszy od Polski, liczący 144 tys. km kw., w którym żyje aż 138 milionów mieszkańców. Choć oficjalnie jest dopiero 13. na liście najbardziej zaludnionych państw świata, to z dwunastu krajów przed nim, tylko Hongkong ma powierzchnię większą niż 1 tysiąc km2 (dokładnie 1104, na 7 mln mieszkańców), a więcej niż 5 milionów mieszkańców posiada jeszcze Singapur (5,5 mln przy 700 km2).
Dla lepszego zobrazowania – tylko na jednej prowincji (Dhaka), która wielkością odpowiada Województwu Wielkopolskiemu, mieszka o 10 mln mieszkańców więcej niż w całej Polsce (dokładnie 48 mln ludzi). Można zatem pokusić się o stwierdzenie, że to właśnie w Bangladeszu problem przeludnienia społeczeństwa odczuwany jest na największą skalę na świecie. Jakby tego było mało, kraj regularnie nawiedzany przez najróżniejsze klęski żywiołowe, także Bengalczykom nie żyje się lekko. Co konkretniej?
Cyklicznie kraj nawiedzają tajfuny, które zabierają życie dziesiątkom, a nawet setkom tysięcy ludzi (500 tys. w 1970 oraz 100 tys. w 1991). Jakby tego było mało, powoduje to zawsze ogromne straty w i tak już niezbyt silnej gospodarki. Zalewanie terenów uprawnych, powodzie, a przez to ograniczony dostęp do wody pitnej, czy degradacja gleby, to tylko najczęstsze problemy tego biednego kraju, który to dopiero w 1970 roku wyrwał się spod pakistańskiego reżimu, ogłaszając swą niepodległość.
Zdrowa żywność – a raczej jej brak – największym problemem
Cały ten kontekst składa się na w jeden główny problem kraju, przeterminowanej, niezdrowej żywności, która nie ma warunków do tego, aby się dobrze rozwijać. Szacunkowo, około 50% żywności jest w jakiś sposób zanieczyszczona, co dla 140 milionowej populacji jest problemem absolutnie priorytetowym.
Direct Fresh chce odmienić Bangladesz
Startup powstały właśnie w 2014 roku w prowincji Dhaka to internetowy warzywniak, który mocno pracuje na to, aby dostarczać wyłącznie zdrowe jedzenie do bengalskich domów. Czym wyróżnia się na tle innych tego typu rozwiązań w Azji i na całym świecie? Otóż funkcjonuje w modelu opartym o współpracę partnerską z wybranymi farmerami, których to produkty dostarcza bezpośrednio pod drzwi swoich klientów.