Olej spożywczy w cysternach po chemikaliach. Afera w Chinach

Chińskie władze badają doniesienia mediów o przewożeniu oleju jadalnego w cysternach po chemikaliach bez czyszczenia zbiorników. Biuro komisji ds. bezpieczeństwa żywności obiecało surowo ukarać winnych.

Publikacja: 10.07.2024 15:41

Olej spożywczy w cysternach po chemikaliach. Afera w Chinach

Foto: Adobe Stock

W Chinach coraz szersze kręgi zatacza afera, w wyniku której wyszło na jaw, że od dawna transport olei jadalnych odbywał się w tych samych cysternach co transport chemikaliów. Chcąc zmniejszyć koszty niektórzy operatorzy transportów nie czyścili zbiorników po przewiezieniu chemikaliów. Na dodatek producenci oleju jadalnego nie kontrolowali cystern zgodnie z przepisami.

„Żadnej tolerancji”, obiecują władze

W związku z tymi doniesieniami, które pojawiły się jako pierwsze w raporcie „The Beijng News”, biuro komisji ds. bezpieczeństwa żywności Rady Państwa powołało we wtorek 9 lipca zespół dochodzeniowy, który ma wyjaśnić okoliczności mieszanego wykorzystania cystern. Urzędnicy obiecali surowo ukarać nielegalne działania firm i osób, kierując się zasadą „żadnej tolerancji”. Jednocześnie władze przeprowadzą specjalną kontrolę ukrytych (i na ten czas niewykrytych) zagrożeń w transporcie oleju jadalnego.

Czytaj więcej

Chiny odpowiadają na unijne cła na auta elektryczne. Co mają na celowniku?

W skandal z transportem olei jadalnych w zanieczyszczonych zbiornikach zamieszane są takie firmy, jak Hopefull Grain and Oil Group czy China Grain Reserves Oil and Fat (Tianjin) Co., Ltd. W przypadku tej drugiej firmy, będącej spółką zależną China Grain Reserves Managment Group Sinograin, prowadzone jest wewnętrzne dochodzenie w całym łańcuchu dostaw, o czym firma poinformowała w mediach społecznościowych.

Proceder przewozu w zanieczyszczonych cysternach trwa od lat

Tymczasem chińska opinia publiczna ma dodatkowy powód do szoku. Na jaw wyszło, że pierwsze doniesienia o oszczędnościach na czyszczeniu zbiorników po chemikaliach trwają od niemal 20 lat. Pierwsze doniesienia pojawiły się w portalu ngzb.com w… 2005 roku. Dekadę później kolejne doniesienia na ten sam temat pojawiły się w programie telewizji Hunan TV. Jednak w obu przypadkach te doniesienia najwyraźniej nie odbiły się wystarczająco szerokim echem.

Dziennik „Global Times” poinformował z kolei, że eksperci prawni zwracają uwagę, że jest wiele niedociągnięć w nadzorze nad bezpieczeństwem żywności, które wymagają natychmiastowej uwagi i naprawy. Do tego firmy zaangażowane w przewóz (zarówno przewoźnicy jak i producenci) powinni dbać o samokontrolę i korygowanie błędów.

Czytaj więcej

Kalmary czy jelita świni? Masowo fałszują żywność

Olej sojowy w zbiorniku po oleju opałowym

Cała afera rozpoczęła się na początku lipca, gdy „The Beijng News” poinformował o powszechnej praktyce braku czyszczenia zbiorników przez kierowców cystern między załadunkami różnych towarów. W praktyce oznacza to, że oleje takie, jak olej sojowy przewożone były w zbiornikach po oleju opałowym i mogły zostać zanieczyszczone niebezpiecznymi dla zdrowia substancjami.

Obecnie Sinograin i Hopefull Grain and Oil Group prowadzą inspekcje swoich procedur oraz łańcucha dostaw.

Produkty Sinograin zaczęły, jak twierdzą chińskie media, znikać z platform e-commerce. Jak twierdzi „Global Times” na popularnej platformie Taobao został już tylko jeden produkt marki Jinding zawierający oleje Sinograin.

W Chinach coraz szersze kręgi zatacza afera, w wyniku której wyszło na jaw, że od dawna transport olei jadalnych odbywał się w tych samych cysternach co transport chemikaliów. Chcąc zmniejszyć koszty niektórzy operatorzy transportów nie czyścili zbiorników po przewiezieniu chemikaliów. Na dodatek producenci oleju jadalnego nie kontrolowali cystern zgodnie z przepisami.

„Żadnej tolerancji”, obiecują władze

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
GIS ostrzega: Popularne chipsy zanieczyszczone olejem termalnym
Przemysł spożywczy
Producent Krakusków kolaborował z nazistami. „Nie wiedzieliśmy, nie pytaliśmy”
Przemysł spożywczy
Włosi kupują polską markę. Oshee sprzedaje producenta popularnych wafli ryżowych
Przemysł spożywczy
„Małpki” pod lupą
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Przemysł spożywczy
Mars przejmuje chipsy Pringles. Mega umowa stworzy światowego giganta
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki