Francuska grupa przemysłowa zrzeszająca producentów szampana, Comité Champagne, podała, że w 2023 roku spodziewany jest spadek sprzedaży i eksportu szampana. Powodem jest presja inflacji, która ogranicza siłę nabywczą konsumentów. Producenci wskazują jednak, że po rekordowym roku, będącym „odbiciem” po pandemii, spadek sprzedaży jest w pewnym stopniu powrotem do normalnego rytmu sprzedaży.
W pierwszej połowie 2023 r. na rynek trafiło 125,8 mln butelek szampana, co oznacza spadek o 4,7 proc. w porównaniu do pierwszego półrocza 2022 r. Eksport stanowił w tym 77,7 mln butelek (spadek o 3,7 proc. rok do roku), a na rynku wewnętrznym sprzedano 48,1 mln butelek (spadek o 6,3 proc.).
- Spadek sprzedaży we Francji to wina inflacji. W przypadku eksportu trudniej powiedzieć, bo porównania dotyczą roku 2022, który był rokiem, w którym eksport był bardzo wysoki w pierwszej połowie. Wydaje nam się raczej, że po post-covidowej „imprezie” sytuacja staje się bardziej normalna – mówiło Reutersowi biuro prasowe Comité Champagne.
Czytaj więcej
Typowy klient marek luksusowych jest młody i bardziej wymagający, niż kiedykolwiek. Tak wynika z globalnego badania branży dóbr luksusowych przygotowanego przez firmę Boston Consulting Group.
W efekcie Comité Champagne spodziewa się rocznej sprzedaży w 2023 roku na poziomie około 314 mln butelek. W 2022 sprzedano 326 milionów butelek szampana. Podobny poziom sprzedaży prognozowany jest także w ciągu najbliższych trzech lat, Comité Champagne szacuje, że każdego roku sprzeda się około 315 mln butelek.