Polski milioner wyprodukuje wódkę

Zbigniew Komorowski, jeden z najbogatszych Polaków i były poseł PSL, wszedł po cichu w branżę alkoholową.

Aktualizacja: 23.01.2018 16:19 Publikacja: 23.01.2018 13:36

Polski milioner wyprodukuje wódkę

Foto: AdobeStock

Grupa BZK dość rzadko pojawia się na łamach mediów. "Rzeczpospolita" pisała o niej jednak w ubiegłym tygodniu, gdy zatrudnienie w Polskich Młynach, jednej ze spółek grupy, znalazł były premier i minister gospodarki Waldemar Pawlak.

Tym razem spółka poinformowała, że Zbigniew Komorowski, jeden z najbogatszych Polaków, zadebiutował na rynku mocnych alkoholi.

Jak informuje spółka, fabryka została wybudowana od podstaw, a wartość tej inwestycji jest „znacząca i dopasowana do portfolio”. Zapytany, czy na rynku jest miejsce na nowych graczy, Wojciech Surowiecki, dyrektor ds. produkcji BZK Alco odpowiada, że zdecydowanie tak. Spółka chce wykorzystać rosnący patriotyzm konsumencki. - Polscy konsumenci poszukują rodzimych produktów, tzw. patriotyzm konsumencki stał się dominującym trendem zakupowym. Z szeroko cytowanych badań agencji badawczej Open Research w ubiegłym roku aż 7 na 10 konsumentów deklarowało, że chętniej sięga po produkt, kiedy jest polski – mówi „Rzeczpospolitej”.

BZK Alco chce wejść jednocześnie na wysoką i niską półkę, od grudnia w sklepach można znaleźć wódkę Kazimierz Wielki, której najnowszy serial TVP „Korona Królów” zrobił zupełnie niechcący reklamę. Nazwa kolejnej wódki składa hold właścicielowi grupy – „Senator Komorowski Organic Vodka”. Marką ekonomiczną, czyli tanią, ma być z kolei wódka Waligóra.

Jak informuje grupa BZK w rozesłanym do mediów komunikacie, założona bez rozgłosu w 2016 r. spółka BZK Alco chce wykorzystać produkcyjny potencjał grupy BZK, która ma szerokie portfolio spółek rolniczych i spożywczych, w tym także spółki handlujące zbożem i Bioagrę, produkującą etanol.

Zbigniew Komorowski jest od lat właścicielem produkującej jogurty Bakomy, grupa ma więc prawdopodobnie dobre kontakty z sieciami handlowymi.

– Nasze alkohole są odpowiedzią na oczekiwania konsumentów, którzy poszukują polskich produktów o wysokiej jakości. Widzimy też swoje miejsce w sektorze producentów limitowanych marek własnych. Oprócz produkcji trunków zajmujemy się też tworzeniem marek – mówi Wojciech Surowiecki.

Rynek alkoholi jest już wart ok. 33 mld zł. Cała branża urosła od października 2016 do września 2017 r. o 1,4 proc. (w skali roku), ale poszczególne kategorie alkoholi żyją własnym, bardzo dynamicznym życiem – wynika z raportu firmy Nielsen, do którego dotarła „Rzeczpospolita".

Jak obliczył Nielsen, wódka jest zdecydowanie największą kategorią wśród mocnych alkoholi. Cała kategoria rośnie w tempie 1,9 proc. rocznie, jednak wewnątrz tej kategorii zachodzą dość duże zmiany. Aż o 0,8 proc. spada sprzedaż tej klasycznej, białej wódki dużych opakowaniach, rośnie natomiast sprzedaż i popularność tzw. małpek, czyli wódek sprzedawanych w opakowaniach przypominających tzw. piersiówki, po 100 i 200 mln. Wśród nich prym wiodą wódki smakowe, ich sprzedaż rosła w tempie 13,2 proc.

- W kategorii wódki spada segment economy, tj. segment najtańszych wódek, na rzecz wyższych półek – mówił nam w grudniu Adam Dużyński, analityk z firmy Nielsen. Jego zdaniem, zmniejsza się sprzedaż najtańszych wódek, natomiast innowacją jest przejście w stronę małych pojemności, 100 i 200 ml, a zwłaszcza wódek smakowych. - Tam jest najwięcej pola na innowacje, można wprowadzać smaki, testować, które się przyjmą, a które należy wycofać. Widzimy, że producenci aktywnie testują rynek, optymalizują portfolio – mówił.

 

Przemysł spożywczy
W tym i w przyszłym roku mniej kawy z Brazylii
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem
Przemysł spożywczy
Kakao będzie drożeć jeszcze latami. Miliardowe inwestycje nie zwrócą się szybko
Przemysł spożywczy
Amerykańska firma ma nakarmić rosyjskie wojsko. Kreml skonfiskował ją za rzekome przekręty
Przemysł spożywczy
Eksport szansą dla producentów mocnych alkoholi
Przemysł spożywczy
Kryzys ryżowy: Japonia uwalnia rezerwy strategiczne najważniejszego produktu żywnościowego