Sejm zmienił w czwartek przepisy kodeksu drogowego. Wejdą w życie jeszcze w tym roku, najprawdopodobniej we wrześniu.

Dopuszczalne będzie wożenie bez fotelika dziecka mającego co najmniej 135 cm wzrostu, ale na tylnym siedzeniu i zapiętego pasami bezpieczeństwa. Foteliki będą musiały być instalowane w pojazdach wyposażonych w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa lub system mocowania ISOFIX zgodnie z zaleceniami producenta. Możliwe będzie również przewożenie trzeciego dziecka, co najmniej trzyletniego, w pasach bezpieczeństwa – bez fotelika – na tylnym siedzeniu pojazdu, gdy dwoje dzieci znajduje się w fotelikach (na tylnym siedzeniu) i nie ma możliwości zainstalowania z tyłu trzeciego.

Dziś, zgodnie z art. 45 prawa o ruchu drogowym, kierującemu pojazdem zabrania się przewożenia w foteliku ochronnym dziecka siedzącego tyłem do kierunku jazdy na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego wyposażonego w poduszkę powietrzną dla pasażera. Jest też zakaz przewożenia poza specjalnym fotelikiem ochronnym dziecka w wieku do 12 lat na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego. Za brak fotelika można dostać mandat w wysokości 150 zł oraz 6 pkt karnych. Jak wynika z raportu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, 89 proc. dzieci jest przewożonych w Polsce w fotelikach samochodowych lub przy użyciu innych zabezpieczeń. W porównaniu z badaniami z 2013 r. odsetek ten wzrósł o 4 proc. Był on najwyższy w grupie dzieci w wieku do trzech lat i wyniósł 95 proc.; wśród dzieci w wieku od czterech do siedmiu lat – 92 proc.; w grupie dużych dzieci w wieku od ośmiu do 12 lat – 86 proc. Najmniej dzieci jeździ w fotelikach na drogach powiatowych (80 proc.), a najwięcej na ekspresowych (100 proc.) i autostradach (96 proc.).

etap legislacyjny: trafi do Senatu