Auta bez kierowców na polskich drogach. Na razie testowo

Możliwe będzie testowanie pojazdów zautomatyzowanych na krajowych drogach.

Publikacja: 10.12.2024 05:36

Auta bez kierowców na polskich drogach. Na razie testowo

Foto: Adobe Stock

Do Rządowego Centrum Legislacji trafił właśnie projekt najnowszych zmian w prawie o ruchu drogowym. Ma za zadanie dostosowanie naszych przepisów do postępującej w sektorze transportowym rewolucji technologicznej – automatyzacji funkcji kierowania i kontroli nad pojazdami. Chodzi o testowanie pojazdów (bez kierowcy) oraz przedmiotów ich wyposażenia lub części na drogach publicznych.

 – W mojej ocenie nowe przepisy nie umożliwiają testów innych rodzajów pojazdów i innych technologii, chociażby takich jak truck-platooning lub pojazdy członowe (EMS). W pierwszym przypadku chodzi o możliwość jazdy pojazdów jeden za drugim w bardzo małych odległościach. Ich jazda jest automatycznie synchronizowana – mówi „Rz” Maciej Wroński ze zrzeszenia Transport i Logistyka.

Czytaj więcej

W polskim mieście pojawi się autonomiczny tramwaj

Podkreśla, że w takiej sytuacji naciśnięcie hamulca przez kierowcę pierwszego pojazdu wyzwala automatyczne hamowanie wszystkich innych pojazdów jadących w kolumnie. – I na odwrót: rozpoczęcie przyśpieszenia przez pierwszy pojazd powtarzane jest automatycznie przez wszystkie pozostałe. W drugim przypadku chodzi o testy zespołów pojazdów dłuższych, niż na to zezwala obecne prawo. Niestety, nowelizacja wciąż nie pozwoli na takie testy – dodaje.

Autonomiczne pojazdy na drogach. Gdzie to już działa

Wiele wskazuje jednak, że regulacja omawianych kwestii na poziomie ustawowym jest nadmierna. Ustawa – Prawo o ruchu drogowym i tak jest już rozbudowana do gigantycznych rozmiarów. Obejmuje już prawie 100 rodzajów zdefiniowanych pojęć i nawet sam słowniczek mógłby tworzyć odrębną ustawę. Nie mówiąc o tym, że całość ustawy nie jest już zrozumiała dla przeciętnego odbiorcy.

Do państw Unii Europejskiej, które są najbardziej zaawansowane we wprowadzaniu przypisów umożliwiających ruch pojazdów zautomatyzowanych i w pełni zautomatyzowanych, należą Niemcy. Już w 2017 r. wprowadzono tam możliwość używania pojazdów zautomatyzowanych i w pełni zautomatyzowanych na drogach publicznych. Pojazdy wyposażone w coraz bardziej zaawansowane systemy automatyzacji stopniowo dopuszcza do ruchu na swoich drogach także Wielka Brytania. W całej UE odpowiednie prawo lub praktykę wdrożono już m.in. w: Austrii, Belgii, Francji, Finlandii, Grecji, Hiszpanii, Holandii, Irlandii, Łotwie, Szwecji i Włoszech. Ponadto testy przeprowadza się m.in. w Norwegii i Szwajcarii.

Etap legislacyjny: projekt w konsultacjach

Czytaj więcej

Mikołaj Małecki: Zabójstwo drogowe gorsze od ludobójstwa?

Do Rządowego Centrum Legislacji trafił właśnie projekt najnowszych zmian w prawie o ruchu drogowym. Ma za zadanie dostosowanie naszych przepisów do postępującej w sektorze transportowym rewolucji technologicznej – automatyzacji funkcji kierowania i kontroli nad pojazdami. Chodzi o testowanie pojazdów (bez kierowcy) oraz przedmiotów ich wyposażenia lub części na drogach publicznych.

 – W mojej ocenie nowe przepisy nie umożliwiają testów innych rodzajów pojazdów i innych technologii, chociażby takich jak truck-platooning lub pojazdy członowe (EMS). W pierwszym przypadku chodzi o możliwość jazdy pojazdów jeden za drugim w bardzo małych odległościach. Ich jazda jest automatycznie synchronizowana – mówi „Rz” Maciej Wroński ze zrzeszenia Transport i Logistyka.

Prawo w Polsce
Pieniądze dla PiS. Co dokładnie napisał minister Domański w piśmie do PKW?
Praca, Emerytury i renty
Najniższa krajowa w 2025 roku: Ile wynosi płaca minimalna? Kwoty brutto i netto
Edukacja i wychowanie
Ferie zimowe 2025 zaczną się później niż ostatnio. Terminy dla wszystkich województw
Prawo rodzinne
Po rozwodzie 90 proc. majątku dla męża. Sąd: długo żyli oddzielnie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=78448410;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Praca, Emerytury i renty
Podwyżki wynagrodzeń i świadczeń 2025. Kto dostanie więcej pieniędzy w nowym roku?