Nauka jazdy: Poślizg kontrolowany w ośrodku doskonalenia techniki jazdy

W ośrodkach doskonalących technikę jazdy ma być urządzenie pozwalające zmienić przyczepność tylnych lub przednich kół auta

Publikacja: 05.10.2012 09:10

Plac manewrowy z prostokątną oraz okrągłą płytą poślizgową będzie musiał mieć ośrodek doskonalenia t

Plac manewrowy z prostokątną oraz okrągłą płytą poślizgową będzie musiał mieć ośrodek doskonalenia techniki jazdy

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Plac manewrowy z prostokątną oraz okrągłą płytą poślizgową, tor szkoleniowy, a także pachołki, tyczki i makiety przeszkód będzie musiał mieć ośrodek doskonalenia techniki jazdy (ODTJ). Takie wymagania przewiduje projekt rozporządzenia ministra transportu w sprawie doskonalenia techniki jazdy. Wszystko po to, aby poprawić umiejętności kierowców, którzy sami chcą się dokształcać, a także tych, którzy będą obowiązkowo przechodzić dodatkowe szkolenie w takich ośrodkach.

Wymusi to ustawa o kierujących pojazdami (wejdzie w życie 19 stycznia 2013 r.). Kierowcy przejdą szkolenie w takich ośrodkach między czwartym a ósmym miesiącem od dnia uzyskania prawa jazdy. Mają tam się dowiedzieć, jakie niebezpieczeństwa na nich czekają, gdy brawura prześcignie zdrowy rozsądek i zimą na łuku pojadą za szybko.

Dlatego ministerstwo określiło wymagania, jakie mają spełnić ODTJ. Ośrodek stopnia podstawowego (w którym dopuszczone będą zajęcia dla początkujących kierowców i kandydatów na instruktorów doskonalenia techniki jazdy) będzie musiał mieć prostokątną płytę poślizgową o szerokości siedmiu metrów. Prawdopodobnie za mało, by pokazać kierowcom, co może ich spotkać na drodze.

Początkujących kierowców czeka godzina praktyki z doskonalenia techniki jazdy

– Taka szerokość wystarczy do jednego ćwiczenia: hamowania na wprost. A to nic nie da. Na takim szkoleniu trzeba uświadomić kierowcom, że podniesienie prędkości tylko o 10 km/godz. powoduje, że nie zmieścimy się w zakręcie i możemy się zabić – mówi Bogusław Bach z Toruńskiej Akademii Jazdy.

Dodaje, że młodym ludziom trzeba pokazać przejazd przez zakręt na śliskiej nawierzchni, hamowanie w takim zakręcie czy hamowanie z omijaniem przeszkody.

Ośrodki doskonalenia techniki jazdy mają także dysponować urządzeniem pozwalającym zmienić przyczepność tylnych lub przednich kół pojazdu albo specjalnie przystosowanym autem, w którym instruktor w dowolnym momencie może wymusić poślizg tylnej osi lub wyjazd przedniej osi na zewnątrz zakrętu.

Etap legislacyjny: uzgodnienia międzyresortowe

Plac manewrowy z prostokątną oraz okrągłą płytą poślizgową, tor szkoleniowy, a także pachołki, tyczki i makiety przeszkód będzie musiał mieć ośrodek doskonalenia techniki jazdy (ODTJ). Takie wymagania przewiduje projekt rozporządzenia ministra transportu w sprawie doskonalenia techniki jazdy. Wszystko po to, aby poprawić umiejętności kierowców, którzy sami chcą się dokształcać, a także tych, którzy będą obowiązkowo przechodzić dodatkowe szkolenie w takich ośrodkach.

Sądy i trybunały
Adam Bodnar ogłosił, co dalej z neosędziami. Reforma już w październiku?
Prawo dla Ciebie
Oświadczenia pacjentów to nie wiedza medyczna. Sąd o leczeniu boreliozy
Prawo drogowe
Trybunał zdecydował w sprawie dożywotniego zakazu prowadzenia aut
Zawody prawnicze
Ranking firm doradztwa podatkowego: Wróciły dobre czasy. Oto najsilniejsi
Prawo rodzinne
Zmuszony do ojcostwa chce pozwać klinikę in vitro. Pierwsza sprawa w Polsce