W piątek odbyło się pierwsze czytanie rządowego projektu noweli ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia. Nowelizowane przepisy doprecyzowują zasady działania elektronicznych recept. Od sierpnia 2017 r. wszystkie placówki medyczne muszą bowiem prowadzić dokumentację w postaci elektronicznej.
Projekt, nad którym w piątek debatowała sejmowa Komisja Zdrowia, przewiduje wyjątki od tej zasady. Lekarze i pielęgniarki będą mogli wystawiać nadal receptę, zlecenie i skierowanie na papierze, jeśli nie będą mieli dostępu do platformy P1. To baza, którą przygotowuje ministerialna agenda Centrum Systemów Informacyjnych w Ochronie Zdrowia. A przyłączenie się do niej gwarantuje możliwość wystawiania elektronicznych dokumentów i dostęp do informacji o pacjentach. Oczywiście za zgodą każdego chorego.
Projekt noweli doprecyzowuje też zasady tworzenia rejestrów medycznych przez ministra zdrowia. Wpłynął na to wyrok Trybunału Konstytucyjnego, który w grudniu 2014 r. (sygn. K 33/13) uznał, iż minister nie ma prawa zbierać danych o chorych. Bo przepisy nie wskazywały, jakie konkretnie dane może gromadzić. Projekt określa zakres zbieranych informacji.
—kno
etap legislacyjny: przed drugim czytaniem w Sejmie