Niezależnie od prognozowanego spowolnienia w gospodarce prawie połowa spółek z zagranicznym kapitałem oceniła w ankiecie Brytyjsko-Polskiej Izby Handlowej (BPCC), że w tym roku będzie im trudniej i rekrutować nowych pracowników, i utrzymać tych obecnych. Nic więc dziwnego, że już większość pracodawców stara się przyciągnąć ludzi nie tylko wysokością wynagrodzenia, ale również dbałością o zdrowie i tzw. dobrostan (z angielska well-being) załogi.
Z raportu BPCC HR Review 2020 omawiającego wyniki ankiety, która jesienią 2019 r. objęła 124 zagraniczne (nie tylko brytyjskie) spółki, wynika, że większość z nich prowadzi jakieś działania mające na celu wsparcie dobrostanu pracowników. Najczęściej fizycznego – w czym mieści się np. popularna karta Multisport czy dodatkowa opieka medyczna. Jak przypomina Mariola Kalisz, ekspertka ABC London Group, jednego z partnerów raportu, 82 proc. ankietowanych firm oferuje karty sportowe czy prywatną opieka medyczną – co pracownicy traktują już jako standard. – Dziś benefity trzeba personalizować, budować pakiety, które dokładnie odpowiadają stylowi życia pracownika czy wydarzeniom w jego życiu – zaznacza Kalisz.
Jest też pole do poprawy dbałości o dobrostan społeczny pracowników – w tym o relacje z przełożonymi i współpracownikami, o który na razie troszczy się co trzeci z pracodawców. Najrzadziej firmy inwestują w zyskujący w ostatnich latach na znaczeniu dobrostan psychiczny, w tym radzenie sobie ze stresem i wypaleniem, dbałość o energię i koncentrację czy pozytywne nastawienie, choć i tak 20 proc. wskazań oznacza, że także w Polsce ten trend jest już zauważalny.
Jak ocenia autor badania, Paweł Mlicki z firmy doradczej Dehora, przedsiębiorstwa przyjęły wiele skutecznych rozwiązań, działań i narzędzi, aby poradzić sobie z wyzwaniem, jakim jest rekrutacja i utrzymanie pracowników – ale muszą jeszcze pokonać pewne przeszkody. Mają też jeszcze sporo do poprawy – 36 proc. badanych nie prowadzi żadnych działań mających na celu wspieranie zdrowia i dobrostanu pracowników. Wśród pozostałych firm, ponad połowa dba o poprawę ergonomii pracy, zwiększa jej elastyczność, włączając w to zdalne wykonywanie zadań (tzw. home office), czy umożliwia samodzielną organizację czasu pracy. Jak wynika z badania firmy rekrutacyjnej Hays Poland, już prawie co drugi pracownik w Polsce może korzystać z rozwiązań elastycznej pracy – najczęściej z elastycznych jej godzin.