Ambitni studenci cenią zielonych pracodawców

Ponad trzy czwarte polskich studentów czołowych uczelni w kraju i za granicą wskazało w niedawnym badaniu BCG, że jednym z najważniejszych kryteriów wyboru pracodawcy jest zrównoważony rozwój firmy.

Publikacja: 31.10.2021 09:35

Panel EmpowerPL: Where Business Meets Talent

Panel EmpowerPL: Where Business Meets Talent

Foto: Norbert Paszyński

Już nie tylko inwestorzy, regulatorzy czy klienci, ale również potencjalni pracownicy zwracają uwagę na środowiskową świadomość firm- zwracała uwagę Agnieszka Kulas, partner i dyrektor w Boston Consulting Group, komentując wyniki niedawnego badania BCG przeprowadzonego wśród polskich studentów uczących się na najlepszych uczelniach w kraju i za granicą. Wyniki badania, które objęło 150 młodych ludzi, przedstawiono w sobotę, 30 października, podczas 7. edycji studenckiej konferencji Poland 2.0 Summit 2021.

„Rzeczpospolita” była patronem medialnym wydarzenia, które po raz pierwszy po wybuchu pandemii odbyło się stacjonarnie, i po raz pierwszy nie w Londynie, a w Warszawie. Uczestnicy dopisali; organizatorzy konferencji mówią o 200 zarejestrowanych osobach, z których ok.140 wzięło w niej udział w formule stacjonarnej.

Atrakcyjna płaca to za mało

Podczas tegorocznego Poland 2.0 Summit młodzi Polacy studiujący na renomowanych uczelniach Europy, w tym na University of Oxford, w Cambridge, Copenhagen Business School czy na uniwersytecie Bocconi, dyskutowali z przedstawicielami firm, uczelni i organizacji pozarządowych o nowych technologiach, przedsiębiorczości, warunkach dla rozwoju startupów a także o potrzebie wprowadzenia w polskich firmach strategii przyjaznych środowisku.

Tę potrzebę potwierdzają wyniki badania firmy BCG, która jest partnerem strategicznym Poland 2.0 Summit. I co roku bada Employer value proposition, czyli to, jakimi kryteriami kierują się młodzi ambitni Polacy w wyborze pracodawców.

Okazało się, że jednym z kluczowych wymogów w konkurencji o młode talenty jest dzisiaj „zieloność”, czyli odpowiedzialność środowiskowa firmy. Wprawdzie na pierwszym miejscu nadal jest atrakcyjne wynagrodzenie, ważne dla ponad 90 proc. badanych studentów, ale już na drugiej pozycji (ponad 75 proc. wskazań) znalazła się ocena, na ile dana firma jest „zielona”. Jak zwracała uwagę Agnieszka Kulas z BCG, ponad połowa ankietowanych studentów przyznała, że w ostatnim roku ten element zyskał na znaczeniu jako czynnik decyzyjny.

Poświęcić benefit dla ekologii

Studenci wskazywali konkretne wymagania dotyczące zrównoważonej działalności pracodawców - oczekują m.in., że zielona firma będzie korzystała z energii z OZE, ze zrównoważonych biur, przyjaznych dla środowiska materiałów w produkcji a w wyborze partnerów biznesowych będzie brała pod uwagę środowiskowe kryteria.

Badanie wskazuje, że młodzi Polacy są skłonni do pewnych poświęceń na rzecz „zielonych” firm. Ponad połowa ankietowanych byłaby gotowa zrezygnować z części pracowniczych benefitów (ich wartość wyceniono na ok. 300 zł), jeżeli te środki byłyby przeznaczone na ekologiczne cele. Prawie sześciu na dziesięciu studentów zgodziłoby się też na 5-procentową obniżkę wynagrodzenia, jeśli wiązałoby się to z wyborem pomiędzy zielonym i nie-zielonym pracodawcą.

- Te wyniki dają jednoznaczny sygnał pracodawcom: bycie zieloną firmą nie jest już tylko działaniem mającym na celu spełnianie wymogów inwestorów, regulatorów czy klientów, ale jest niezbędnym elementem walki o talenty- zaznacza Agnieszka Kulas.

Zrównoważony mentoring z EmpowerPL

Rosnący nacisk na czynniki ESG, związane z ochronę środowiska naturalnego, odpowiedzialnością społeczną i ładem korporacyjnym, widać również w ogłoszonej podczas Poland 2.0 Summit piątej edycji EmpowerPL - programu mentoringowego, który organizuje Boston Consulting Group we współpracy z Federacją Polskich Stowarzyszeń Studenckich w Wielkiej Brytanii oraz APGEF, organizacją studentów i absolwentów uczelni francuskich.

Do 6 grudnia młodzi ludzie mogą (przez stronę internetową EmpowerPL.com) aplikować do programu, który łączy mentorów- liderów polskiego biznesu z mentee- utalentowanymi studentami czołowych uczelni w kraju i za granicą.

Uczestnicy EmpowerPL mieli dotychczas do wyboru trzy ścieżki tematyczne: klasyczną, AI & Data Science oraz technologiczną. W obecnej edycji programu wprowadzono nową ścieżkę- sustainability, związaną ze zrównoważonym rozwojem.

- W odpowiedzi na obecne wyzwania rynkowe, już w zeszłym roku rozszerzyliśmy ścieżki o digitalową i data science. A rosnące zainteresowanie młodej części społeczeństwa działaniami na rzecz klimatu, skłoniło nas do otwarcia w V edycji kolejnej ścieżki „Sustainability”- podkreśla Franciszek Hutten -Czapski, senior partner i dyrektor zarządzający w BCG. Jak przypominał podczas konferencji, tylko w Polsce wydatki na zieloną transformację sięgną w najbliższych latach 300 mld euro.

Młodzi liczą na staż w startupach

Franciszek Hutten-Czapski zaznaczał, że EmpowerPL, w którym wzięło już udział ponad 250 mentorów i 250 mentee, to okazja do nauki dla obu stron. Liderzy uczą się od swoich mentee świeżego spojrzenia, zrozumienia oczekiwań młodych ludzi, którzy są otwarci na świat, gotowi do nauki, ale oczekują dużo większej elastyczności niż ich starsi koledzy. Już dla dwóch trzecich badanych studentów istotnym kryterium w wyborze pracodawcy jest możliwość pracy hybrydowej lub zdalnej.

Jak wynika z sondażu przeprowadzonego przez organizatorów Poland 2.0 Summit a także z dyskusji podczas konferencji, młodzi ludzie są świadomi dużej roli praktycznego doświadczenia.

Aż 90 proc. Polaków studiujących na czołowych zagranicznych uczelniach jest zainteresowanych stażem (pozostali pracują, albo już są na stażu), przy czym większość chciałaby odbyć te staże w Polsce. Najchętniej w startupach, które niestety, zbyt rzadko są otwarte na stażowe talenty.

Już nie tylko inwestorzy, regulatorzy czy klienci, ale również potencjalni pracownicy zwracają uwagę na środowiskową świadomość firm- zwracała uwagę Agnieszka Kulas, partner i dyrektor w Boston Consulting Group, komentując wyniki niedawnego badania BCG przeprowadzonego wśród polskich studentów uczących się na najlepszych uczelniach w kraju i za granicą. Wyniki badania, które objęło 150 młodych ludzi, przedstawiono w sobotę, 30 października, podczas 7. edycji studenckiej konferencji Poland 2.0 Summit 2021.

„Rzeczpospolita” była patronem medialnym wydarzenia, które po raz pierwszy po wybuchu pandemii odbyło się stacjonarnie, i po raz pierwszy nie w Londynie, a w Warszawie. Uczestnicy dopisali; organizatorzy konferencji mówią o 200 zarejestrowanych osobach, z których ok.140 wzięło w niej udział w formule stacjonarnej.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Praca
Zwolniono ją pierwszego dnia po urlopie macierzyńskim. Prezes znanej firmy odpowiada
Praca
Myślisz o awansie? To lepiej pracuj w firmie, a nie zdalnie
Praca
Praca zdalna: czy przymusowy powrót do biur opłaca się firmom?
Praca
Nowa usługa w Japonii. Nie chcą umierać z przepracowania
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Praca
Grupa Pracuj z dobrymi wynikami. Widać ożywienie w rekrutacji w Polsce i w Ukrainie
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki