Na opublikowaną w lutym ofertę pracy na stanowisku specjalisty ds. CSR w grupie Lotos zgłosiły się dziesiątki kandydatów. Kilkuetapowa rekrutacja jeszcze trwa, więc nie wiadomo, kto będzie szczęściarzem mogącym realizować szczytne idee społecznej odpowiedzialności biznesu, czyli CSR, w jednej z największych firm paliwowych w Polsce, gdzie stanowisko specjalisty ds. CSR utworzono przed pięcioma laty.
Praca w dużej, renomowanej firmie to jeden z istotnych atutów kariery w CSR – specjalistów i menedżerów w tej dziedzinie zatrudniają zwykle największe, zamożne przedsiębiorstwa na czele ze spółkami międzynarodowych koncernów. Rodzime firmy dopiero w ostatnich latach zaczęły doceniać CSR.
Dodatkowe zajęcie
Według badania przeprowadzonego w minionym roku na zlecenie „Harvard Business Review Polska" i CSR Consulting w większości polskich firm nie ma stanowisk dedykowanych działaniom z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Tylko sześć na sto spółek ma odrębny dział do spraw CSR. Częściej (37 proc. firm) wyznaczają osoby zajmujące się tym obszarem, które pracują w działach PR, komunikacji lub relacji zewnętrznych oraz w biurach zarządu.
Niekiedy zresztą w ofertach pracy dla specjalistów od komunikacji czy PR wśród obowiązków wymieniona jest realizacja projektów CSR. Mirella Panek-Owsiańska, prezes Forum Odpowiedzialnego Biznesu, zaznacza, że zakres obowiązków menedżera ds. CSR może być bardzo szeroki – zależy zwykle od branży, stopnia CSR-owego zaawansowania przedsiębiorstwa oraz strategii jego rozwoju. Np. w firmach, gdzie kluczowe są aspekty środowiskowe, menedżer CSR powinien być ekspertem od zarządzania środowiskiem. Jeśli zaś CSR ulokowany jest w dziale HR , pożądane będą kompetencje psychologa i HR-owca.
Według szefowej FOB najczęstszym zadaniem menedżera ds. społecznej odpowiedzialności biznesu jest koordynacja działań CSR wewnątrz firmy, a więc współpraca z różnymi działami i osobami oraz komunikacja z interesariuszami.