Prowadzę działalność handlową i współpracuję z kilkunastoma firmami. Chciałbym obdarować ich przedstawicieli świątecznymi upominkami. Czy wydatki na ich zakup mogę wpisać w podatkowej księdze przychodów i rozchodów jako koszt uzyskania przychodów? – pyta czytelnik.
Prezenty wręczamy po to, aby podtrzymać dobre relacje z kontrahentem i zachęcić go do dalszej współpracy. Mają więc związek z prowadzoną działalnością gospodarczą. Problem w tym, że fiskus często kwestionuje rozliczenie wydatków w kosztach. Twierdzi, że wręczanie upominków to działanie reprezentacyjne, czyli budowanie wizerunku i prestiżu przedsiębiorcy (a wydatki na reprezentację – zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o PIT – są z kosztów wyłączone). Czasem uważa też, że przekazywanie prezentów w ogóle nie ma wpływu na przychody firmy.
Spójrzmy przykładowo na interpretację Izby Skarbowej w Warszawie z 4 września 2014 r. (IPPB1/415-665/14-2/AM). Wystąpił o nią przedsiębiorca prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą polegającą m.in. na wyszukiwaniu nieruchomości dla biznesu. Przedsiębiorca kontaktuje się z deweloperami, funduszami inwestycyjnymi oraz właścicielami gruntów i budynków przeznaczonych do obrotu. Jak podkreślił we wniosku o interpretację, bardzo istotne w jego zawodzie jest zbudowanie dobrej, profesjonalnej relacji z kontrahentem. W tym celu ponosi m.in. wydatki na prezenty, takie jak np. bilety do kina, teatru, na imprezy sportowe, bony upominkowe czy vouchery. Argumentował, że można je zaliczyć do podatkowych kosztów, gdyż nie jest to reprezentacja, ale działanie mające na celu dbanie o dobre stosunki z kontrahentami. Skarbówka uznała jednak, że wydatki na prezenty nie mają związku z przychodami osiąganymi przez przedsiębiorcę.
Wydaje się jednak, że wręczanie upominków świątecznych jest tak zakorzenionym zwyczajem, także w relacjach gospodarczych, że fiskus nie powinien z góry kwestionować ich rozliczania w kosztach. Szczególnie jeśli wiążą się z promocją firmy, np. gdy jest to kalendarz z jej logo. Nakłady na reklamę można bowiem bez ograniczeń zaliczać do kosztów.
Potwierdza to przykładowo interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 31 stycznia 2011 r. (IPPB1/415-1097/10-2/ES). Przedsiębiorca przygotował zestawy (były w nim m.in. filiżanka ze spodkiem i ręcznik z nadrukiem logo firmy), które wręczał klientom. Wartość zestawu to 83 zł. Upominki były zapakowane w torbę reklamową, w której znajdowały się również materiały promocyjne. Przedsiębiorca przyznał, że prezenty były wręczane w celu budowania wizerunku firmy, ale głównie miały charakter reklamowy.