Michał Szułdrzyński: Powstanie warszawskie na eksport

Trudno mówić o przypadku, jeśli centralnym punktem wizyty następcy tronu Wielkiej Brytanii jest spotkanie z powstańcami warszawskimi, zwiedzanie muzeum poświęconego zrywowi z 1944 roku oraz zapalenie zniczy przy Murze Pamięci, a następuje to kilkanaście dni po tym, gdy prezydent USA nie tylko przemawia do Polaków sprzed Pomnika Powstania Warszawskiego, ale i z walk powstańczych czyni temat przewodni swojego wystąpienia.

Aktualizacja: 22.07.2017 16:17 Publikacja: 22.07.2017 00:01

Michał Szułdrzyński: Powstanie warszawskie na eksport

Foto: Fotorzepa, Waldemar Kompała

To nie zbieg okoliczności, ale dowód na to, że konsekwentne prowadzenie polityki historycznej może przynosić oczekiwane rezultaty. Jeśli przez lata konsekwentnie buduje się własną narrację historyczną, zaczyna być ona dostrzegana i szanowana przez innych. Przecież to nie warszawskie Muzeum Powstania Warszawskiego pisało przemówienie Donaldowi Trumpowi ani to nie Polacy zmusili Brytyjczyków do tego, by odwiedzili tę placówkę. Gesty zarówno amerykańskiego przywódcy, jak i brytyjskiego następcy tronu świadczą o tym, że wiedzą oni, w jak wielkim stopniu powstanie stało się ważnym elementem polskiej tożsamości, oraz że podczas wizyty w Warszawie należy taki gest wykonać. A przy tej okazji prawda o powstaniu staje się szerzej znana. Ma to niebagatelne znaczenie, ponieważ pozwala prezentować za granicą polski punkt widzenia na kluczowe wydarzenia XX wieku.

Tylko 69 zł za pół roku czytania.

O tym, jak szybko zmienia się świat. Czy będzie pokój na Ukrainie. Co się dzieje w kraju przed wyborami. Teraz szczególnie warto wiedzieć więcej. Wyjaśniamy, tłumaczymy, inspirujemy.

Plus Minus
Czy Europa obroni się przed atakiem Rosji? Jest jeden kluczowy warunek
Plus Minus
Michał Szułdrzyński: Nie każdy pokój będzie dobry. Co o wojnie mówi „Null” Twardocha?
Plus Minus
Harlan Coben: Zaginięcia są ciekawsze od morderstw
Plus Minus
AI nie zastąpi nauczycieli
Materiał Promocyjny
O przyszłości klimatu z ekspertami i biznesem. Przed nami Forum Ekologiczne
Plus Minus
„Złotko”: Ludzie, których chciałabym zabić: wszyscy
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń