W dniach 3–9 października odbędzie się kolejny „Circular Week”. To międzynarodowa seria wydarzeń i inicjatyw poświęconych tematyce gospodarki cyrkularnej i zrównoważonego rozwoju, które mają miejsce w całej Europie. Jej celem jest promowanie idei gospodarki obiegu zamkniętego, wspieranie zrównoważonych modeli biznesowych i nawiązanie współpracy pomiędzy interesariuszami: społeczeństwem obywatelskim, instytucjami państwa, samorządem i biznesem.
Coraz więcej podmiotów gospodarczych, także w Polsce, wpisuje swoje strategie biznesowe w hasło przewodnie tygodnia gospodarki cyrkularnej „Razem dla zrównoważonej przyszłości”, są wśród nich reprezentowane zakłady produkcyjne, wielkie korporacje czy galerie handlowe.
Skąd to zainteresowanie? Powszechne staje się przekonanie, że dbałość o środowisko to w dużej mierze mądre zarządzanie tym, czym już dysponujemy, właściwe wykorzystywanie i przekształcanie tego, co wydaje się już zbędne, oraz szukanie zamienników dla materiałów ciężkich w biodegradacji.
Oszczędność i środowisko
Przykładem może być system wykorzystywania i „powrotu do obiegu” tworzyw sztucznych. Zgodnie z danymi raportu „ReShaping Plastics” z roku 2020 ok. 14 proc. odpadów z tworzyw sztucznych zostało odzyskanych w państwach europejskich. Zgodnie z prognozami dzięki wspólnej polityce państw UE poziom tworzyw sztucznych w obiegu zamkniętym powinien wzrosnąć do 33 proc. w roku 2030.
Jak się włączyć w takie działania? Wiele podmiotów ma już w tej sferze bogate doświadczenie. To m.in. galerie handlowe, które aktywnie szukają nowych rozwiązań umożliwiających prowadzenie biznesu w duchu ESG, włączając do działania lokalne wspólnoty, samorządy i konsumentów. Takie działania, prowadzone wspólnie z najemcami w centrach handlowych, przynoszą nie tylko korzyści środowiskowe, ale także wymierne korzyści wynikające np. z ograniczenia ilości odpadów wywożonych przez firmy zewnętrzne. Warto też zwrócić uwagę na ograniczanie zużycia energii i wysiłki na rzecz samowystarczalności energetycznej, w czym ważną rolę pełnią odnawialne źródła energii, m.in chętnie stosowane panele słoneczne. Centra wdrażają coraz więcej elementów gospodarki cyrkularnej – segregacja śmieci, wsparcie takich akcji, jak Dzień bez Śmiecenia, przetwarzanie odpadów, współpraca z markami, które wdrażają cyrkularne koncepty (np. współpraca z 4F i ubraniomat w krakowskiej galerii Bonarka), edukacja klientów.