Obowiązujące od 22 czerwca 2013 r. regulacje prawne dotyczące korzystania z plików „cookies" mają istotne znaczenie dla usług związanych ze śledzeniem aktywności użytkowników Internetu. Nie oznacza to, iż nowe przepisy wykluczają świadczenie takich usług lub je znacząco utrudniają – wystarczy spełnienie kilku podstawowych obowiązków, by świadczyć takie usługi lub z nich korzystać bez ryzyka prawnego. Koronnym przykładem są usługi tzw. profilowania behawioralnego.
Profilowanie behawioralne – o co chodzi
Jedną z ciekawszych usług świadczonych w branży informatycznej, a jednocześnie mającą przed sobą szerokie perspektywy rozwoju, jest usługa profilowania behawioralnego użytkowników Internetu. Usługa ta, realizowana w oparciu o pliki „cookies", pozwala na stworzenie profilu zainteresowań użytkowników witryn internetowych (z jakich stron korzystają, jakich treści poszukują). Wszystko to odbywa się jednak bez przetwarzania danych identyfikujących daną osobę, lecz opiera się na danych anonimowych, budujących pewne zależności statystyczne – wynikające ze śledzenia aktywności w Internecie wielu osób (na których komputerach instalowane są pliki „cookies"). Usługa taka umożliwia później bardziej precyzyjne dobieranie treści witryny do preferencji użytkowników – w tym również poprzez kierowanie do użytkowników reklamy zbieżnej z ich zainteresowaniami, co zwiększa jej skuteczność.
Korzyści płynące z profilowania behawioralnego powodują, że należy oczekiwać rozwoju zapotrzebowania na tego typu usługi, a w konsekwencji również wzrostu podaży tych usług .
Jakie przepisy dotyczą tych usług
Podstawowymi aktami prawnymi, istotnymi z punktu widzenia świadczenia usług, są:
dyrektywa 2002/58/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 12 lipca 2002 r. dotycząca przetwarzania danych osobowych i ochrony prywatności w sektorze łączności elektronicznej („Dyrektywa").