19 marca 2024 roku, podczas konferencji prasowej w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, premier Donald Tusk publicznie wyraził poparcie dla prezydenta Wrocławia, Jacka Sutryka, w nadchodzących wyborach samorządowych. Tego rodzaju działanie, polegające na prowadzeniu agitacji wyborczej na terenie urzędu administracji rządowej, może stanowić naruszenie przepisów Kodeksu wyborczego.
Czytaj więcej
Jacek Sutryk, mimo postawionych mu zarzutów prokuratorskich, wciąż może pełnić swoją funkcję, chyba że zostanie skazany za przestępstwo.
Tusk popiera Sutryka w kancelarii premiera. Czy łamie tym prawo?
Zgodnie z art. 108 § 1 Kodeksu wyborczego, zabronione jest prowadzenie agitacji wyborczej na terenie urzędów administracji rządowej oraz samorządu terytorialnego. Naruszenie tego zakazu podlega karze grzywny (art. 494 § 1 Kodeksu wyborczego). Za agitację wyborczą uznaje się „publiczne nakłanianie lub zachęcanie do głosowania w określony sposób, w tym w szczególności do głosowania na kandydata określonego komitetu wyborczego” (art. 105 § 1 k. wyb.). Jednakże, jak wskazuje literatura prawnicza, pojęcie agitacji obejmuje także różnorodne działania propagandowe mające na celu zdobycie poparcia wyborców dla programu wyborczego oraz kandydatów (agitacja pozytywna) albo zniechęcenie do programu i kandydatów konkurencji (agitacja negatywna).
Komentarze ekspertów, takie jak ten Kazimierza W. Czaplickiego, podkreślają, że zakaz agitacji wyborczej obejmuje nie tylko budynki urzędów, ale także cały teren, na którym są one posadowione, wraz z przylegającymi obiektami. Dotyczy to wszystkich urzędów centralnej i terenowej administracji rządowej, w tym Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, ministerstw oraz organów wojewódzkich. Tym bardziej problematyczne jest wykorzystanie takiego miejsca do działań o charakterze wyborczym.
Czytaj więcej
Anna Maria Żukowska: „Nie wiem, co prezydent Sutryk miał w głowie, że podjął się tego typu działalności. Jeśli oczywiście te zarzuty się potwierdzą, bo mamy domniemanie niewinności, ale łapię się za głowę”.