Do najczęstszych zapowiedzi podziału terytorialnego kraju można zaliczyć utworzenie województwa środkowopomorskiego, częstochowskiego oraz osobnego województwa z Warszawy. Najczęściej pojawiają się one w trakcie kampanii wyborczej i milkną wraz z jej zakończeniem. W jaki sposób należy oceniać takie propozycje?
Czemu służy zasadniczy podział terytorialny kraju
Wszelkie podziały w administracji publicznej mają zapewnić bardziej efektywne wykonywanie zadań publicznych bądź dostosowanie ich do potrzeb lokalnych. Zrozumiałe jest bowiem, że transport publiczny będzie zupełnie inaczej wyglądał na terenach górskich, a inaczej w dużych aglomeracjach. Tym się wyróżnia zasadniczy podział terytorialny kraju, na podstawie którego tworzone są gminy, powiaty i samorządowe województwa.
Znane są także podziały pomocnicze, w których wyróżnia się sołectwa, osiedla i dzielnice. Powoływanie jednostek samorządu terytorialnego ma także umożliwić wykorzystywanie innowacyjności i inicjatywy mieszkańców oraz przyspieszyć decyzyjność, która w przypadku zarządzania przez administrację rządowa byłaby bardzo ograniczona.
Jakie są przesłanki jego wprowadzania
Podział terytorialny kraju kształtował się w znacznej mierze historycznie, jednak badacze wskazują na jego trzy główne przesłanki.
Pierwszym kryterium jest efektywność wykonywania zadań publicznych. Z tej perspektywy wprowadzanie podziałów ma zapewnić jednostkom samorządu terytorialnego wystarczające zasoby do wykonywania zadań na odpowiednim poziomie. Chodzi zatem o wystarczające środki finansowe, wiedzę i kompetencje urzędników, a także zdolności do prowadzenia samodzielnej polityki. Najczęściej na argument efektywności wskazują zwolennicy tworzenia dużych jednostek samorządowych.Uważają, że „duży może więcej".