Toczący się w Polsce dyskurs o ratyfikacji decyzji Rady w sprawie systemu zasobów własnych UE dotyczy kwestii, kiedy i jaką większością parlament ma wyrazić zgodę na ratyfikację. To spór w rzeczywistości wtórny i spłycony. Prawdziwy problem leży w pytaniu, czy konstytucja w ogóle pozwala na dokonanie ratyfikacji tego aktu.
Czytaj także: Trybunał Konstytucyjny a traktaty Unii Europejskiej
Ratyfikacja to forma wiązania się państwa umową międzynarodową. W Polsce jest umocowana w konstytucji, w art. 89, art. 90 i art. 133 ust. 1 pkt 1. Nie będę przywoływał ich treści, zsyntetyzuję tylko istotę. I tak, konstytucja: (1) wskazuje podmiot dokonujący ratyfikacji (Prezydent RP); (2) wskazuje przedmiot ratyfikacji (umowy międzynarodowe); (3) ustanawia wymóg zgody na ratyfikację w niektórych przypadkach (które definiuje) i wskazuje formę wyrażenia zgody (ustawa, referendum), a w ten sposób pośrednio także podmiot wyrażający zgodę (Sejm i Senat, Naród); (4) określa najważniejsze elementy proceduralne (większość głosów) w procedurze uzyskiwania zgody ustawowej lub referendalnej. Inne szczegóły reguluje ustawa z 14 kwietnia 2000 r. o umowach międzynarodowych.
Wątpliwe zestawienie
Decyzja Rady w sprawie systemu zasobów własnych jest aktem, który zgodnie z art. 311 akapit 3 TFUE jest przyjmowany w procedurze unijnego stanowienia prawa. Przepis ten wymaga jednak dla jej wejścia w życie zatwierdzenia przez wszystkie państwa członkowskie, „zgodnie z ich odpowiednimi wymogami konstytucyjnymi". Od 2011 r. w Polsce podstawę dla krajowego procedowania stworzył art. 12 ust. 2a ustawy z 14 kwietnia 2000 r. o umowach międzynarodowych. Czytamy tam, że „ratyfikacji podlegają akty prawne Unii Europejskiej, o których mowa w (...) art. 311 akapit 3 TFUE".
Artykuł ten wprowadzono do krajowego porządku prawnego, nowelizując ustawę o umowach międzynarodowych w procesie przyjmowania ustawy z 8 października 2010 r. o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej (patrz: art. 23 pkt 1, rozdz.7 – Zmiany w przepisach obowiązujących i przepisy końcowe). Dlatego pierwszą z decyzji Rady w sprawie systemu zasobów własnych, jaką Polska musiała „zatwierdzić"(cokolwiek to znaczy) w procedurze krajowej po wstąpieniu do UE, tj. decyzję z 7 czerwca 2007 r., prezydent ratyfikował za zgodą Sejmu i Senatu wyrażoną w ustawie z 30 maja 2008 r. w oparciu wprost o art. 89 ust. 1 Konstytucji i jeszcze nieznowelizowaną ustawę o umowach międzynarodowych.