W wyroku wydanym w maju br. Trybunał Sprawiedliwości UE sprecyzował, jakie działania można uznać za rozpowszechnianie utworu. Stwierdził m.in., że już sama oferta sprzedaży towaru będącego utworem może naruszać prawo autorskie. Wyrok ten będzie miał istotne znaczenie dla przedsiębiorców działających w Polsce i w innych krajach Unii Europejskiej.
Dimensione przeciwko Knoll
13 maja 2015 r. Trybunał ogłosił wyrok w sprawie Dimensione Direct Sales Srl, Michael Labianca przeciwko Knoll International SpA (sygn. akt C-516/13). Sprawa ta dotyczyła sporu o naruszenie praw autorskich włoskiej spółki Knoll, produkującej i sprzedającej meble uznanych projektantów. W latach 2005–2006 konkurencyjna włoska spółka meblarska Dimensione zamieszczała na swojej stronie internetowej, jak również w reklamach prasowych i ulotkach, ofertę sprzedaży mebli, będących reprodukcjami produktów firmy Knoll.
Firma Knoll wystąpiła z powództwem przeciwko Dimensione, żądając zakazu reklamy tych mebli w Niemczech. Domagała się również stwierdzenia obowiązku odszkodowawczego i opublikowania wyroku. Knoll wygrała sprawę przed niemieckimi sądami w dwóch instancjach. Niemniej jednak Dimensione postanowiła wnieść jeszcze skargę „rewizyjną" do federalnego trybunału, który zawiesił postępowanie i zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości UE z następującymi pytaniami:
- Czy zakaz prawa do rozpowszechniania obejmuje też możliwość publicznego oferowania do nabycia oryginału lub kopii utworu?
- Czy prawo do publicznego oferowania do nabycia oryginału lub kopii utworu obejmuje nie tylko ofertę sprzedaży, ale także działania reklamowe?