Na ubiegłorocznym PAIH Forum Biznesu pojawiły się tysiące osób zainteresowanych eksportem, importem, inwestycjami zagranicznymi i nawiązaniem międzynarodowych kontaktów. Przedsiębiorcy, którzy frekwencyjnie dopisali, szczególnie chwalili sobie obecność większości personelu, w tym kierowników, zagranicznych biur handlowych Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH). Widać było wyraźnie, że polscy przedsiębiorcy, także przedstawiciele firm z sektora MŚP, są coraz bardziej zainteresowani eksportem i międzynarodową ekspansją kapitałowo-inwestycyjną. Teraz Polska Agencja Inwestycji i Handlu zachęcona dobrym odbiorem ubiegłorocznego, centralnego wydarzenia postanowiła kontynuować to przedsięwzięcie na poziomie regionalnym, przy czynnym współudziale specjalnych stref ekonomicznych.
Projekt zainaugurowała debata pt. „Post-covidowe szanse rozwoju we współpracy z Polską Strefą Inwestycji". W dyskusji udział wzięli: Grażyna Ciurzyńska, p.o. prezes zarządu PAIH; Przemysław Sztandera, prezes zarządu Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej; Krzysztof Kielec, prezes zarządu Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej; oraz Marek Michalik, prezes zarządu Łódzkiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Pandemia utrudnia
– Patrząc na sukces ubiegłorocznego PAIH Forum Biznesu, byliśmy przygotowani na realizację tegorocznej edycji naszego wydarzenia. Niestety, Covid-19 pokrzyżował nam plany. Uznaliśmy więc, w tej nowej rzeczywistości, że – nie czekając już do wydarzenia w 2021 r., a wiemy już, że odbędzie się ono w czerwcu 2021 – dobrym wyjściem dla przedsiębiorców, głównie małych i średnich, będzie zorganizowanie wspólnie z Polską Strefą Inwestycji cyklu wydarzeń pod nazwą PAIH Forum Biznesu Sesje Regionalne – mówiła Grażyna Ciurzyńska.
– Chcemy, aby organizacyjnie były to wydarzenia podobne do PAIH Forum Biznesu. Przy czym oczywiście ze względu na pandemię odbędą się online – zapowiedziała szefowa PAIH. Podkreślała, że chodzi nie tylko o pokazanie oferty Agencji i form wsparcia oferowanych biznesowi w ekspansji zagranicznej, ale też o omówienie sytuacji na rynkach eksportowych, nakreślenie, jak pandemia te rynki zmieniła, a przede wszystkim o wskazanie szans dla polskich przedsiębiorców w sytuacji przerwanych łańcuchów dostaw i poszukiwania przez największe światowe korporacje nowych dostawców. Zdaniem szefowej PAIH polskie firmy, jeśli już skorzystają na tej sytuacji i pojawią się na nowym rynku, zapewne pozostaną na nim przez wiele lat.
– Kierujemy nasz program głównie do małych, średnich firm zainteresowanych ekspansją zagraniczną. Z jednej strony eksportem, a z drugiej inwestycjami, bo to właściwy moment, aby o polskich inwestycjach za granicą myśleć bardziej intensywnie – tłumaczyła Ciurzyńska. Wskazała, że Agencja realizuje swe przedsięwzięcie również pod kątem sektorowo-branżowym. – Pracując z Polską Strefą Inwestycji, chcielibyśmy w województwach, we współpracy z zarządami spółek strefowych, pokazać specjalizacje w danym regionie naszego kraju, także na rynkach międzynarodowych, po to, aby połączyć podaż z popytem. W ramach sesji regionalnych chcemy też łączyć małe firmy z dużymi, które już działają na rynkach międzynarodowych i są w stanie pomóc mniejszym przedsiębiorstwom odnaleźć się za granicą. To bardzo ważny aspekt naszego przedsięwzięcia – tłumaczyła p.o. prezes PAIH.