Po co inwestować w Lotnisko Chopina, skoro przewiduje się budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego? Zaznaczę tylko, że w moim przekonaniu budowa CPK będzie jednak konieczna. Wobec coraz większych korzyści z integracji w ramach Europy, warto myśleć w kategoriach ponadnarodowych, że z nowego CPK będzie też korzystało wielu Niemców czy Litwinów, bo tak im po prostu będzie wygodniej.
Mimo to na pewno należy przemyśleć ponownie cały projekt, poddać go audytowi i skonfrontować jego założenia z popandemicznymi prognozami IATA. Projekt CPK zdecydowanie warto kontynuować, być może w nieco mniej ambitnej formie w części lotniczej, ale też moim zdaniem bez większych zmian w części kolejowej (która „zapracuje” również poza samym CPK), którą warto realizować w całości.
Czytaj więcej
Nie przekreślamy idei lotniska centralnego. Ale zróbmy to rozsądnie – mówi „Rzeczpospolitej” Maciej Lasek, wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
I tu wracamy do punktu wyjścia – czy wobec perspektywy budowy CPK jakieś inwestycje w dotychczasowe porty lotnicze w ogóle są potrzebne? Moim zdaniem odpowiedź jest oczywista – tak. Zwłaszcza, że wbrew tendencji do centralizacji dominującej przez ostatnie lata, należy również stawiać na regionalne porty lotnicze.
Po co nam lotnisko w Radomiu
Właśnie dlatego z blisko 1,4 mld zł, które w latach 2019-2023 Polskie Porty Lotnicze na inwestycje, aż 716 mln zł przeznaczono na przebudowę wojskowego lotniska w Radomiu na port lotniczy z prawdziwego zdarzenia.