Aktualizacja: 04.03.2025 07:57 Publikacja: 14.09.2023 03:00
Nie ma darmowych obiadów w energetyce i wszystko kosztuje miliardy, szczególnie w kryzysie energetycznym
Foto: Bloomberg
Nie ma darmowych obiadów w energetyce i wszystko kosztuje miliardy, szczególnie w kryzysie energetycznym, więc należy wydawać pieniądze z budżetu mądrze. Niestety, Polakom grozi przejedzenie środków na niezbędne inwestycje.
Celowe ograniczenie podaży gazu z Rosji w Europie, a potem inwazja w Ukrainie wywołały kryzys energetyczny polegający na tym, że rekordowe ceny błękitnego paliwa z giełdy przeniosły się na rynek energii, a stamtąd do rachunków przeciętnego Europejczyka. Wszelakie dopłaty, mrożenie cen energii i gazu, a także inne subsydia wprowadzane w krajach Unii Europejskiej kosztowały Polskę w samym tylko 2022 r. ponad 100 mld zł.
Poluzowanie reguł fiskalnych przez Berlin i zwiększenie niemieckich inwestycji publicznych mogłoby pobudzić wzrost gospodarczy w regionie. I byłoby drogowskazem dla Komisji Europejskiej.
Marszałek Hołownia myli się, że to banki ponoszą winę za drogi kredyt. Jednym z winnych jest on sam, bo jako polityk rządzącej koalicji ma wpływ na jej zbyt hojną politykę fiskalną. A ta wydłuża okres wysokiej inflacji i drogiego kredytu.
Przy okazji filmów o Bondzie zastanawiałam się, dlaczego na swojej niebezpiecznej profesji najlepszy agent świata nie dorobił się dotąd kokosów. Teraz już wiem. 007 nie pracował w Rosji.
Śledząc kolejne informacje dotyczące programu pozyskania przez Polskę nowych okrętów podwodnych, trudno być optymistą.
Regulacje wywierają coraz większą presję na biznes, by działał w sposób bardziej zrównoważony. Jednak rośnie też opór firm wobec tych wymagań, tym bardziej że wiele z nich oznacza duży wysiłek i spore koszty ekonomiczne i społeczne.
Proponuję rezygnację z ponadstandardowych uprawnień ministra aktywów przy wyborze zarządów i rad spółek z udziałem państwa. Da to rynkowi kapitałowemu impuls rozwojowy i zwiększy jakość władzy publicznej oddzielając politykę od gospodarki.
Elektromobilność to dzisiaj już nie jest pytanie „, czy”, tylko „jak”. Jaki samochód wybrać? O jakiej mocy? Z jak dużą baterią? Wreszcie, z jaką ładowarką? W przypadku samochodów marki Mercedes niezmienne jest jednak to, że wszystkie łączą wysoką efektywnością oraz lokalnie bezemisyjną jazdą z osiągami, komfortem i bezpieczeństwem.
Najnowszy projekt nowelizacji ustawy wiatrakowej ujrzał światło dzienne. Emocje wzbudza poprawka dotycząca tzw. repoweringu, czyli modernizacji istniejących farm wiatrowych.
Najgorsze, co mogłoby się zdarzyć, to pozostawienie przywracania standardów apolityczności w sądach politykom. Dobrze, że sędziowie zaczynają robić to sami.
Podłość i głupota drzemią w każdym narodzie, tak jak i jego wielkość. Ja wierzę w tę wielką Amerykę.
Razem z norweskim Equinorem, jedną z największych europejskich firm energetycznych, Orlen zbuduje kompetencje dotyczące wykorzystania technologii wychwytana i magazynowania Co2. Ma to pozwolić zmniejszyć emisyjność polskiej gospodarki.
Grupa Greenvolt podpisała umowę z chińską firmą BYD Energy Storage na realizację dwóch magazynów energii (projekty BESS) w Polsce o łącznej pojemności do 1,6 GWh. Korzystają one z rządowego systemu wsparcia, jakim są kontrakty mocowe.
Rząd nie spełnił jeszcze swojej pierwszej wiatrowej obietnicy, dotyczącej zmniejszenia odległości wiatraków od najbliższych zabudowań, a już bierze się za kolejną. Na pochopność decyzji ws. modernizacji wiatraków zwracają uwagę samorządy.Bartłomiej Sawicki
Unia Europejska przedstawiła Clean Industrial Deal – program mający zwiększyć konkurencyjność europejskiego przemysłu. Czy pomoże on w obniżeniu cen energii? Jakie są jego kluczowe założenia i czy Polska na tym skorzysta? Bartłomiej Kawałek rozmawia z Jakubem Wiechem, redaktorem naczelnym portalu Energetyka24.
Kreml świętuje. Po wielu latach starań Rosji udało się rozbić sojusz między Ukrainą a jej największym sojusznikiem, Stanami Zjednoczonymi.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas